Artikel från Malmö universitet
17 februari 2015

Forskning bidrar till effektivare fuktkrämer

Ny forskning visar att fuktkrämer som innehåller karbamid eller glycerol ökar hudens genomsläpplighet medan krämer som innehåller hyaluronsyra, även det en vanlig ingrediens i fuktkrämer, kan minska den samma.

I en avhandling från Malmö högskola undersöks vanliga substansers fuktgivande effekt. Studier har genomförts på såväl molekylär nivå som på människor. Resultaten kan användas för att utveckla bättre och effektivare hudvårdsprodukter.

– Vår forskning visar att vi kan reglera hudens barriäregenskaper. Resultaten kan användas för att till exempel utveckla läkemedel i form av salvor och krämer där man vill öppna upp hudbarriären så att den aktiva substanser kan ta sig in och verka. När behandlingen är genomförd kan man sedan stänga barriären, säger Cathrine Albér, forskare vid Institutionen för biomedicinsk vetenskap, Malmö högskola.

Torr hud vanligt problem
Problem med torr och irriterad hud är vanligt i nordliga länder som Sverige där luften är kall och torr. Det är också en av anledningarna till att vi använder stora mängder fuktkrämer.

– Torr hud ökar risken för en rad olika hudåkommor, till exempel eksem. Eksem skadar huden, vilket i sin tur ökar risken att exempelvis drabbas av astma, säger Albér.

Tre vanliga ingredienser i fuktkräm
Vår kunskap om hur olika ingredienser i hudvårdsprodukter påverkar huden är begränsad. Cathrine Albér studerar i sin avhandling hur tre vanliga fuktbindande ämnen påverkar hudens egenskaper.
– Vi har tittat på hyaluronsyra, en högmolekylär fuktbindare, och två låg-molekylära fuktbindare, karbamid och glycerol. De är alla tre vanliga ingredienser i fuktgivande hudvårdsprodukter.

Genomsläppligheten i huden
Forskarna har bland annat studerat hur fuktbindarna påverkar hudbarriärens genomsläpplighet.

– Det yttersta lagret av huden är i kontakt med två olika miljöer, dels kroppens inre fuktiga miljö dels den yttre torra miljön. När vi applicerar en hudkräm förändras den yttre miljön, vilket påverkar hudens egenskaper, förklarar Albér.

Små och stora molekyler fungerar olika
Att hyaluronsyra kan minska genomsläppligheten förklaras av att molekylen är för stor för att tränga igenom hudbarriären och därför bara kan verka på hudytan medan karbamid och glycerol är tillräckligt små för att tränga igenom och påverka hudens fett- och proteinmolekyler så att genomsläppligheten ökar.
– En hudkräm som innehåller karbamid eller glycerol ger således torr hud samma egenskaper som fuktig, vilket är positivt när man vill att substanser ska ta sig in i huden för att verka där. Hyaluronsyra, som inte tränger in i huden, kan istället användas när man bara vill fukta upp och skydda huden.

Cathrine Albèr, tfn: 0739 45 92 50, cathrine.alber@mah.se. Evelina Lindén, presskontakt på kommunikationsavdelningen, Malmö högskola 070-481 91 21, evelina.linden@mah.se