Artikel från Uppsala universitet

9 oktober 2013

Ny teknik ger ny överraskande information om välkänd vulkan

Vulkanen på den Skottska halvön Ardnamurchan är en välkänd plats i geologkretsar för att studera insidan av en vulkan och dess bergarter. Den förekommer i läroböcker och forskare har sedan länge varit säkra på att den har tre magmakammare. En forskargrupp ledd från Uppsala universitet visar nu med hjälp av visualiserade fältmätningar i 3D att den berömda vulkanen bara har en enda stor kammare.

Studien publicerad idag i Nature publishing groups nya ’open access’-tidskrift Scientific reports.

Tusentals blivande geologer från hela världen besöker den 58 miljoner år gamla vulkanen varje år. Ända sedan den moderna geologins uppkomst har det antagits att den slockande vulkanen på Ardnamurchan har haft tre olika succesiva magmakammare (vulkaniska center) från vilka hundratals smala bågformade basaltgångar har sitt ursprung. Dessa kallas med en geologisk term ”cone sheets”.

Basaltgångarna kan hittas över hela halvön. I en ny studie av forskare från universiteten i Uppsala, Quebec, Durham och St. Andrews utmanas konceptet med tre magmakammare. Forskarna har använt en 3D-modell för att visualisera vad som finns under markytan. Enligt deras nya modell hade Ardnamurchan bara en stor tefatsformad magmakammare.

Att studera slocknade vulkaner är ett sätt för geologer att förstå hur vulkaners insida ser ut och att få kunskap om de processer som pågår inuti aktiva vulkaner idag. Detta är anledningen till att brittiska geologer studerade slocknade vulkaner på västra Skottland och på östra Irland redan under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Genom deras studier av de eroderade vulkanerna lades grunden till den moderna vulkanologin.

Den slockande vulkanen på Ardnamurchan är särskilt känd eftersom många geologistudenter läser om den i sina läroböcker och besöker den för att lära sig hur en vulkan fungerar.

– Det kom lite som en överaskning att det fortfarande finns så mycket att lära av en vulkan som många geologer studerat under en lång tid, speciellt eftersom vi använde datat som Richey och Thomas samlade in 1930, vilket lade grunden till teorin om tre magmakammare, säger Steffi Burchardt, lektor i berggrundsgeologi vid Uppsala universitet.

– Modern mjukvara tillåter oss att visualisera fältmätningar i 3D vilket ger många nya möjligheter. Efter att vi projicerat hundratals basaltgångar i datormodellen kunde vi inte indentifiera tre från varandra skilda magmakammare. Istället framstår det som att basaltgångarna kommer från en enda stor magmakammare som ligger ungefär 1.5 kilometer under dagens markyta.

Magmakammaren under Ardnamurchan var upp till 6 km lång och har formen av ett tefat.

– Vi vet att de här typerna av magmakammare förekommer under de isländska vulkanerna och har hittats i berggrunden under Nordsjön. Den nya magmakammaren under Ardnamurchan är därför mycket mer realistisk med hänsyn till vad vi lärt oss av Ardnamurchan och andra utöda och aktiva vulkaner sedan Richey och Thomas tid, säger Valentin Troll, professor i petrologi vid Uppsala universitet.

Artikeln: Burchardt, S., Troll, V. R., Mathieu, L., Emeleus, H. C., Donaldson, C. H., 2013. Ardnamurchan 3D cone-sheet architecture explained by a single elongate magma chamber. Scientific Reports 2:2891. DOI 10.1038/srep02891.