Artikel från Uppsala universitet

13 september 2013

Livslängd nedärvs huvudsakligen inom könen enligt ny studie

En individs livslängd bestäms till viss del av genetiska faktorer. Dessa kan påverka risken att utveckla genetiskt styrda sjukdomar, och har generellt ansetts ha samma effekt på både hanar och honor. En ny studie på bananflugor, genomförd av forskare i Tyskland och Sverige, kullkastar nu denna bild och visar att genetiska faktorer oftast påverkar livslängden helt olika mellan de två könen.

I studien har forskarna använt sofistikerade genetiska metoder för att klona de genetiska anlagen, så kallade genotyper. De genetiska anlagens effekt på livslängd och åldrande har sedan utvärderas separat hos hanar och honor. Experimenten visar att honor generellt lever längre än hanar, men att många genotypers effekt på livslängd och åldrande är helt avhängig på vilket kön de uttrycks i. Studien publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften the American Naturalist, och har genomförts av forskare vid Uppsala Universitet och Bielefeld Universitet i Tyskland.

Medan vissa genotyper resulterade i en relativt lång livslängd för honor, gav de hanar ett kort liv – och vice versa. De könsspecifika effekterna har en stor påverekan på livslängdens ärftlighet, vilket innebär att den kraftfullt reducerar ärftligheten mellan förälder och avkomma om de är av olika kön. Ärftligheten mellan moder och son och fader och dotter var endast hälften av den mellan förälder och avkomma av samma kön.

– Vår studie visar att om en bananfluga skulle vara intresserad av att förutspå sin livslängd, baserat på äldre släktingar, borde den sätta mer vikt till livslängden hos förfäder av samma kön som sig själv, säger Urban Friberg, en av författarna till studien.

Referens: Anne Lehtovaara, Holger Schielzeth, Ilona Flis, and Urban Friberg: Heritability of lifespan is largely sex-limited in Drosophila, American Naturalist.
Läs artikeln i the American Naturalist.