Artikel från Mittuniversitetet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

25 juni 2013

Fansen – ny kraft att räkna med i turismen

Så kallade ”fancons”, är en växande och innovativ kraft inom evenemangsturismen. Det visar forskning vid turismforskningsinstitutet ETOUR, Mittuniversitetet om evenemang som organiseras av fans. Tidigare konsumenter av evenemang kopplade till populärkultur blir allt oftare också producenter.

– Vi ser en trend att när attraktionskraften hos traditionella popkulturdestinationer minskar så ersätts dessa med evenemang som fansen själva startar. Fansen skapar upplevelser som de vill ha och inte anser att marknaden erbjuder, säger Christine Lundberg, en av forskarna vid ETOUR.

Fansen själva berättar att det är liknande motiv till deras engagemang som producenter som behovet bland fansen som den här typen av evenemang fyller; att träffas fysiskt för att dela intresse och kärlek till ett fenomen, att ha roligt tillsammans, att tillhöra en gemenskap och att det är ett uttryck för deras fanskap.

– Det som talar för en ökning av den här formen av fanturism är det ökande engagemang som blir möjligt exempelvis genom informationsteknologin, vilket i sin tur ökar behovet att även träffas fysiskt, säger Christine Lundberg.

Forskarna menar att ”fancons” är ett intressant fenomen på en marknad som till stor del domineras av större, professionella evenemangsbolag. En del av dessa ”fancons” är lokalt arrangerade evenemang för en lokal marknad, som musiktävlingar, läsgrupper och filmvisningar. Men det arrangeras även större event för en internationell publik. 27-30 juni hålls just ett sådant evenemang i Chicago, USA – TwiFicMeetUp.

– Det är ett evenemang organiserat av och för Twilight Saga fanfictionläsare och författare. Ett av våra partnerföretag, Plotagon AB, är på plats i Chicago för att utveckla sin produkt tillsammans med fansen, säger Christine Lundberg.

Christopher Kingdon, vd för Plotagon, som utvecklar ett socialt filmverktyg för film i 3D, menar att framtidens produktutveckling görs bäst tillsammans med framtida konsumenter.

– Det finns ett stort intresse och kraft hos kunderna för samproduktion av produkter. Vi sponsrar därför evenemanget och visar upp vår produkt för andra året i rad för fansen, berättar Christopher Kingdon.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera