Artikel från Lunds universitet
15 februari 2013

Mutation ligger bakom ny fjärilsdoft

En enda mutation i en fjärilsgen har visat sig kunna ge upphov till ett helt nytt doftämne. Det framgår av en ny forskningsstudie från bland annat Lunds universitet. I slutänden hoppas forskarna att resultaten kan bidra till skräddarsydd produktion av feromoner för kontroll av skadeinsekter.

Fjärilshanar kan känna doften av en fjärilshona på flera hundra meters avstånd. Honorna producerar så kallade sexualferomoner, doftämnen med vars hjälp de lockar till sig hanarna. Det finns ungefär 180 000 fjärilsarter på jordklotet, och de flesta av dem kommunicerar med hjälp av feromoner. Små skillnader mellan de olika parfymerna gör att hanarna hittar honor av sin egen art.

Forskare vid Lunds universitet har tidigare visat att nya fjärilsarter kan utvecklas till följd av förändringar i fjärilshonornas parfym. Nu kommer forskarna med en ny studie som handlar om hur dessa förändringar uppkommer på genetisk nivå.

– Våra resultat visar att en enda mutation, som leder till utbyte av en kritisk aminosyra, räcker för att skapa ett nytt feromon, säger Christer Löfstedt, professor på biologiska institutionen vid Lunds universitet.

Studien har gjorts tillsammans med forskare i Japan och handlar om ett fjärilssläkte som heter Ostrinia. Forskarna har undersökt den gen som styr produktionen av feromoner. Det är i detta sammanhang som mutationen och den utbytta aminosyran i ett enzym har visat sig resultera i ett nytt doftämne. Enzymet är verksamt i den process som omvandlar fettsyror till alkoholer, vilka sedan utgör ingredienser i fjärilsparfymerna.

– Med denna kunskap hoppas vi i framtiden kunna skräddarsy produktionen av feromoner i jästceller och växter för att framställa feromoner på ett billigt och miljövänligt sätt. Feromoner är redan idag en av de mest använda metoderna för miljövänlig kontroll av skadeinsekter, säger Christer Löfstedt.

Studien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).