Artikel från Polarforskningssekretariatet

6 november 2012

Atmosfärforskare från Kiruna återvänder till Antarktis

Den 9 november reser två svenska forskare från Institutet för rymdfysik (IRF) i Kiruna till Kapstaden, och därifrån vidare till Antarktis. De ska under två månader arbeta inom det atmosfärfysiska projektet MARA (Moveable Atmospheric Radar for Antarctica). Expeditionen är en del av det svenska Antarktisforskningsprogrammet SWEDARP 2012/13 och genomförs i samarbete med Norsk Polarinstitutt.

Atmosfärradarn MARA byggdes upp under säsongen 2006/07 vid den svenska forskningsstationen Wasa i Antarktis. Förra säsongen flyttades radarn till den norska forskningsstationen Troll och nu åker forskarna Sheila Kirkwood och Joel Arnault från Institutet för rymdfysik (IRF) tillbaka till Antarktis för att fortsätta med mätningar och underhållsarbete.

– Under året har vi gjort mängder av spännande mätningar på stora områden med stratosfärsluft som tränger långt ner i troposfären i samband med de antarktiska vinterstormarna, säger professor Sheila Kirkwood, IRF.

Forskarna ska även skicka upp väderballonger för att försöka förstå hur de tunna, stabila luftskikt som är vanliga när det inte är storm bildas. De ska dessutom göra tester med en time-lapse-kamera vid radarn. Förra året upptäckte nämligen forskarna att fåglarna i området orsakade störningar i radarsignalen. Genom att jämföra störningarna med bilder från kameran hoppas forskarna kunna studera rörelsemönster hos fåglarna.

Syftet med MARA är att öka förståelsen för hur molnen högst upp i atmosfären bildas (vid 85 kilometers höjd över polarområdena) och hur luftmassor transporteras och blandas längre ner i atmosfären. Luftburna partiklar – aerosoler – påverkar molnens tillblivelse, och indirekt även klimatet då molnens utseende delvis reglerar solens instrålning och jordens utstrålning.

Den norska forskningsstationen Troll ligger på 72°01’S, 2°32’Ö i Jutulsessen i Dronning Maud Land, 235 km från kusten. Stationen byggdes säsongen 1989/90, men uppgraderades och byggdes ut 2005 och är numera i drift året runt.