Ny bok skildrar familjeföretagande
Det har länge saknats en aktuell forskningsbaserad volym på svenska som ger en samlad bild av familjeföretag och familjeföretagande. ”Familjeföretagande: affärer och känslor” är den första heltäckande boken på svenska i ämnet och skildrar svenska förhållanden samtidigt som den är förankrad i internationell forskning.
Den 9 oktober lanserades antologin “Familjeföretagande: affärer och känslor”. Bland redaktörerna finns Ethel Brundin, Leif Melin och Mattias Nordqvist från Centre for Family Enterprise and Ownership vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping (JIBS).
Antologin ”Familjeföretagande: affärer och känslor” skildrar svenska förhållanden samtidigt som den är förankrad i internationell forskning. Boken har möjliggjorts genom medel från Henry och Sylvia Tofts stiftelse för att vidare sprida kunskap om familjeföretagande.
Bonniers, Dafgårds, H&M, Indiska, IKEA, Löfbergs Lila, Polarbröd, Spendrups – alla är de familjeföretag, liksom de allra flesta mindre och medelstora företag i svenskt och internationellt näringsliv. Familjeföretag är också den överlägset vanligaste företagsformen i Sverige och världen. Tillsammans svarar de för nästan hälften av det privata näringslivets bidrag till BNP.
Vad betyder det för företagets framgång att ägaren har ett ansikte och är lätt att identifiera? Är de starka emotionella och finansiella banden till familjen en styrka eller ger de upphov till familjekonflikter?
– Bilden av familjeföretaget är motsägelsefull. En version är att familjeföretaget är en bättre plats att jobba på, erbjuder mer meningsfulla jobb och uppvisar långsiktigt bättre finansiella resultat. En annan bild är att familjeföretaget är konservativt och ibland också en arena för förödande familjeföretagskonflikter, nepotism och känslostormar. Samtidigt kan familjeföretagens långsiktighet och ofta starka värdebas skapa konkurrensfördelar, säger Leif Melin, professor i företagsekonomi och föreståndare för forskningscentret Centre for Family Enterprise and Ownership (CeFEO) vid JIBS.
Antologin publicerades på Studieförbundet Näringsliv och Samhälle (SNS). Redaktörer för antologin är: Ethel Brundin, Leif Melin och Mattias Nordqvist, verksamma vid JIBS och CeFEO samt Anders W. Johansson och Bengt Johannisson från Linnéuniversitetet. Flera av kapitelförfattarna i boken kommer från Högskolan i Jönköping, JIBS och CeFEO: Cecilia Bjursell, Börje Boers, Olof Brunninge, Lisa Bäckvall, Kajsa Haag, Annika Hall, Jenny Helin och Anders Melander.