Artikel från Göteborgs universitet

1 oktober 2012

Mycket växtsteroler i maten minskar risken för hjärtinfarkt

Ett högt kostintag av naturligt förekommande växtsteroler sänker kolesterolvärdet i blodet och ger lägre risk för hjärtinfarkt. Det visar en avhandling vid Sahlgrenska akademin.

Växtsteroler finns naturligt i alla livsmedel från växtriket. Eftersom växtsteroler blockerar tarmens upptag av kolesterol i tarmen har de ända sedan 1950-talet använts för att behandla förhöjda kolesterolvärden.

En avhandling vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, visar nu att personer som äter mycket växtsteroler dessutom har upp till 24 procents lägre risk att drabbas av hjärtinfarkt.

Sofia Klingberg och hennes forskarkollegor vid institutionen för medicin, Sahlgrenska akademin och Umeå Universitet, har studerat över 77 000 personer i Västerbotten. Resultaten visar att personer med ett högt intag av växtsteroler i genomsnitt hade tre procent lägre kolesterolvärde jämfört med de som hade ett lågt intag.

–Vi kan som första forskargrupp i världen också visa att kostintaget av naturligt förekommande växtsteroler tycks påverka risken att senare insjukna i hjärtinfarkt. Män med ett högt intag av växtsteroler hade 24 procents lägre risk för hjärtinfarkt, jämfört med män med ett lågt intag av växtsteroler, säger Sofia Klingberg.

Analyserna har tagit hänsyn till andra faktorer som påverkar kolesterolvärde och risk för hjärtinfarkt, till exempel ålder, BMI, intag av mättat och omättat fett, alkoholkonsumtion, rökning, fysisk aktivitet, kolesterolsänkande medicinering och hos kvinnor även menopausal status.

Hos kvinnor sågs inte motsvarande effekt, vilket dels kan bero på att de undersökta kvinnorna var färre och dels på att kolesterolvärdet inte är en lika stark riskfaktor för hjärtinfarkt hos kvinnor.

Fler studier kommer enligt Sofia Klingberg att krävas, men resultaten antyder att en kost med mycket växtsteroler skulle kunna ordineras för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar.

Avhandlingen Dietary intake of naturally occurring plant sterols in relation to serum cholesterol and myocardial infarction – Epidemiological studies from Sweden and the UK försvaras vid disputation fredagen 5 oktober.

Den aktuella avhandlingen baseras på data från befolkningstudierna VIP (Västerbotten Intervention Program) och Northern Sweden MONICA  (Multinational Monitoring of Trends and Determinants in Cardiovascular Disease).