Artikel från Stockholms universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

19 mars 2012

Om modets dimensioner – Nya boken Nordic Fashion Studies

En ny bok om mode och modevetenskap släpps den 20 mars. Genom ett flertal perspektiv åskådliggörs i Nordic Fashion Studies modets många dimensioner.

Den 20 mars släpps boken Nordic Fashion Studies. Redaktörer är Louise Wallenberg, föreståndare för Centrum för Modevetenskap och Peter McNeil, professor i Modevetenskap vid Stockholms universitet.

– Mode tenderar att ses som något nebulöst och otillgängligt samtidigt som det är ett fenomen som ständigt figurerar i både media och i mångas medvetande, och kanske är det just denna tvetydighet som ger mode dess speciella laddning, säger Peter McNeil.

Genom ett flertal perspektiv åskådliggörs i Nordic Fashion Studies modets många dimensioner, som dess inverkan på hur vi ser på våra kroppar, hur det styr våra begär och våra konsumtionsmönster, hur vår ekonomiska och kulturella historia träder fram på nya sätt läst genom modet och hur det möjliggör inträden i globala socioekonomiska och kulturella gemenskaper, för att nämna några av de ämnen som bidragen i boken berör. 

– Modevetenskap är per definition ett högst tvärvetenskapligt ämne, vilket också antologin Nordic Fashion Studies är ett utmärkt exempel på. Som akademiskt ämne har modevetenskapen på bara några år, både i Sverige och utomlands, vuxit sig starkt i samklang med ett allt växande allmänt intresse för modets betydelse såväl kulturellt som ekonomiskt, säger Louse Wallneberg.

Välkommen till en presentation av boken på bokhandeln Konst-ig tisdag 20 mars,
18.00-20.00. Medverkar gör Maria Engström, Daniel Koch, Angela Rundquist, Louise Wallenberg och Jacob Östberg.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera