Artikel från Göteborgs universitet

9 januari 2012

Brusbehandling kan hjälpa Parkinsonpatienter

Ett svagt, elektriskt brus skulle kunna lindra symtomen för personer med Parkinsons sjukdom. Det visar en studie vid Sahlgrenska akademin som publiceras i tidsskriften PlosOne. Nu ska forskarna i samarbete med NASA testa en bärbar brusstimulator på Parkinsonpatienter.

Patienter med Parkinsons sjukdom lider av brist på signalämnet dopamin i hjärnan. Bristen skapar en obalanserad aktivitet i hjärnans djupa delar, vilket orsakar symtomen med stelhet, skakningar och rörelsehämning.

Senare tids forskning har uppmärksammat att nervsystemets signaler behöver innehålla en lagom mängd bakgrundsbrus för att fungera normalt. I takt med att hjärnan åldras minskar bakgrundsbrusets nivåer, och minskningen tros vara betydligt mer uttalad när dopamin-nervceller försvinner som vid Parkinsons sjukdom.

På senare tid har det därför gjorts försök att tillföra hjärnan sensoriskt brus via sinnesorganen, en metod som visat sig ha positiva effekter på barn med ADHD och på patienter med nedsatt balans. Forskare vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, har nu för första gången undersökt hur hjärnans kemiska signalering påverkas av tillfört sensoriskt brus.

I försök på en råttmodell av Parkinsons sjukdom kan Göteborgsforskarna visa att en elektrisk brus-stimulering av balansorganen förbättrade djurens rörelseförmåga med 25 procent. Det är en lika kraftig förbättring som vid behandling med de vanligaste Parkinsonmedicinerna.

Studien, som publiceras i ansedda tidsskriften PLoS One, visar att brusstimulering av balansorganen dessutom ökar utsöndringen av en särskild aminosyra som motverkar effekterna av dopaminbrist i hjärnan.

–Detta är den första studien som visar att sensoriskt brus kan förbättra rörelseförmåga genom förändrad nervsignalering i hjärnan, säger Filip Bergquist, forskare vid Sahlgrenska akademin.

Eftersom brus-stimulering av balansorganen är relativt enkel och kan utföras med vanliga hudelektroder hoppas forskaren Filip Bergquist och hans kollegor vid Sahlgrenska akademin att metoden ska kunna bli ett komplement till befintlig Parkinson-behandling.

I samarbete med forskare vid det amerikanska rymdorganet NASA planerar forskarna att under nästa år genomföra en pilotstudie där metoden testas direkt på Parkinsonpatienter.

–Vi samarbetar med en forskargrupp på NASA som utvecklat en bärbar balansorgansstimulator för att studera rehabilitering av astronauter som vistats i tyngdlöst tillstånd, säger Filip Bergquist.

Studien “Noisy Galvanic Vestibular Stimulation Promotes GABA Release in the Substantia Nigra and Improves Locomotion in Hemiparkinsonian Rats” publiceras i PLoS One den 6 januari.

Filip Bergquist, institutionen för neurovetenskap och fysiologi, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet
0702223664
filip.bergquist@gu.se

Bilden föreställer sensoriskt brus avbildat som digitala ljudvågor.