Artikel från Göteborgs universitet
27 januari 2011

Lärare får inspirationspaket för roligare kemi

Med kortfilmer på YouTube, experiment och molekylteater vill Chalmers, Göteborgs universitet, Universeum och Molecular Frontiers visa vilken betydelse kemin har i vår vardag. Filmerna som handlar om allt från varför jeans är blå till vad som händer i kroppen när man blir kär, ska uppmuntra experimentlustan hos lärare på alla stadier när de undervisar i kemi.

– Vi vill väcka nyfikenheten för allt spännande som ryms inom kemins värld redan i mellanstadiet. Kemi är grunden för det mesta av det vi omger oss med i vardagen, men kemi är ett svårt ämne och det utbildas väldigt få kemilärare i dag. Vi vill ge lärare på alla nivåer mer kunskap och mod att utföra kemiexperiment i klassrummet, säger Carolina Eek som är en av samordnarna för Kemins år i Västsverige.

I Göteborg har de bägge universiteten, Göteborgs universitet och Chalmers, gått samman med Universeum och Molecular Frontiers/MoleClues för att gemensamt inspirera grundskole- och gymnasielärare och ge dem en bättre kompetens att möta kemins utmaningar.

Experiment att ta hem till klassrummet
Under inspirationsdagen kommer över 30 lärare att själva testa en rad experiment som de kan ta hem till det egna klassrummet. Det handlar om allt från marmorering av papper till det periodiska systemet. Därefter erbjuds lärarna löpande support i en nystartad Facebookgrupp.

Under året produceras tolv YouTubefilmer i Göteborgsområdet, en för var månad, som utgör grunden för det kostnadsfria undervisningsmaterial som tas fram för lärarna. På inspirationsdagen den 3 februari visas den första månadsfilmen, på temat konst och kultur. Lärarna får också en förhandsvisning av februari månads film, som har mode som tema.

Kemins år har utsetts av Förenta Nationerna. Kemiåret ingår i FNs årtionde för hållbar utveckling och syftet är att öka allmänhetens förståelse för kemi och kemisk kunskaps betydelse för att lösa samhällets utmaningar, som till exempel växthuseffekten och råvaruförsörjning när oljan ska fasas ut.

År 2011 är det också 100 år sedan Marie Curie fick Nobelpriset. I Göteborgsområdet kommer gymnasieskolorna under året att bjudas in till fyra Marie Curiedagar, den första på internationella kvinnodagen den 8 mars.

Läs mer om Kemins år:
Kemiåret invigs med många aktiviteter.
Kemisk konst inleder internationellt kemiår.