Artikel från Lunds universitet
9 maj 2010

Planetariet i Lund återuppstår

Allt sedan planetariet i Lund, Sveriges hittills enda optiska planetarium, stängdes för tio år sedan har den värdefulla utrustningen saknat permanent boende. Men nu har Vattenhallen, Lunds Tekniska Högskolas science center, tillsammans med naturvetenskapliga fakulteten byggt ett nytt planetarium där det gamla planetariets projektorer utgör stommen. Strax bredvid planetariet har man även byggt ett nytt vattenkraftverk.

Onsdagen den 12 maj var det invigning av planetariet och vattenkraftverket. Andreas Pedersen, driftschef vid Lunds Energi, som medverkat till utvecklingen av vattenkraftverket, och Anders Axelsson, rektor vid Lunds Tekniska Högskola, invigningstalade.

För att sköta och utveckla planetarievisningarna och för att fånga upp besökarnas rymdintresse, finns på Vattenhallen numera även en astronom från institutionen för astronomi och teoretisk fysik.

– Astronomin har gjort stora framsteg de senaste tio åren. Jag hoppas kunna göra nya visningar under hösten där den här kunskapen kan bakas in. Tills dess använder vi de visningar som vi redan har, berättar Anna Arnadottir, doktor i astronomi och astrofysik vid Lunds universitet.

Vid vattenkraftverket kan besökarna upptäcka hur kraften i det forsande vattnet kan omvandlas till elektricitet. Med hjälp av turbiner och sandsäckar ska två lag kunna tävla om vem som kan producera mest elektricitet.

Under helgen 13-16 maj är det också premiär för en ljudshow.

– Publiken kommer att få agera både fjädrar och molekyler. Dessutom få de höra hur det låter när delfiner, valar och elefanter pratar, berättar Monica Almqvist, föreståndare för Vattenhallen som också forskar i ultraljud.

Vattenhallen öppen 13-16 maj kl 11-16. Juni: 15-18/6 kl 13-16 och 21-23/6 kl 13-16. Augusti: 9-13/8 – 13-16, läs mer på www.lth.se/vattenhallen

Vattenhallen Science Center LTH ligger mitt på LTH:s campus-område, i V-huset vid korsningen Ole Römers väg / John Ericssons väg.