Artikel från Stockholms universitet

3 maj 2010

Ny forskning kan innebära lägre kostnad för koldioxidavskiljning

Hur ska koldioxidavskiljning kunna bli billigare? Med hjälp av experiment och teori har forskare vid Stockholms universitet tagit fram porösa molekylsiktar, vars små poröppningar kan sikta molekyler, med hög selektivitet och kapacitet för koldioxidupptag.

Koldioxidavskiljning och lagring kan minska de enorma utsläpp av koldioxid som sker idag. Dessvärre är dagens teknologier för koldioxidavskiljning väldigt dyra och gör koldioxiduppfångning och lagring oekonomisk. I form av adsorbenter kan porösa material sänka denna kostnad. En adsorbent är ett poröst material med en mycket stor intern yta vid vilken gaser koncentreras upp. Genom att utveckla adsorbenter med hög selektivitet kan separationsanläggningarna bli mindre och få en hög energieffektivitet.

I en nyligen publicerad artikel i tidskriften Chemical Communication visar en rad forskare vid Berzeliicentret EXSELENT, Stockholms universitet, hur en vanlig mikroporös aluminiumsilikat (Zeolit) kan fås till att selektivt ta upp koldioxid genom ett partiellt jonbyte. Jonbytet finjusterar poröpningarna i materialet och koldioxid kan passera genom dem men kvävgas kan det inte. Trots att koldioxidens molekylmassa är större än kvävgasens är dess effektiva storlek i zeoliter mindre.

– Detta arbete är ett led i vår strävan att utveckla adsorbenter som kan användas vid förbränningsanläggningar och andra stora punktkällor av koldioxid. Vi har visat att ett billigt och robust material kan göras koldioxidspecifikt. Dessvärre tar vårt material också upp stora mängder vatten, därför arbetar vi nu vidare med att ta fram vattenavstötande varianter, säger docent Niklas Hedin.

Artikelns namn: Qingling Liu, Amber Mace, Zoltan Bacsik, Junliang Sun, Aatto Laaksonen and Niklas Hedin, “NaKA sorbents with high CO2-over-N2 selectivity and high capacity to adsorb CO2”, Chemical Communications

Ytterligare information:
Docent Niklas Hedin, Institutionen för material- och miljökemi, Stockholms universitet. Tfn 070-3513779, 08-162417, e-post: niklas.hedin@mmk.su.se

Porträttbild på Niklas Hedin kan laddas ner via http://www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=12201&a=55166.