Artikel från Karolinska Institutet

2 februari 2010

Stamceller räddar nervceller genom direktkontakt

Forskare vid Karolinska Institutet har visat hur transplanterade stamceller kan koppla ihop sig med och rädda hotade nervceller och hjärnvävnad. Resultaten öppnar nya möjligheter att behandla akuta hjärnskador och neurodegenerativa sjukdomar.

En möjlig strategi för behandling av neurodegenerativa sjukdomar är att transplantera in stamceller i hjärnan som räddar de befintliga nervcellerna från att dö. Detta har lyckats i olika modellsystem, men hur det går till är fortfarande oklart. Enligt en hypotes mognar stamcellerna till färdiga nervceller som kommunicerar med den hotade hjärnvävnaden. Enligt en annan utsöndrar stamcellerna olika tillväxtfaktorer som påverkar värdens nervceller.

Den nya studien, som genomfördes i samarbete med flera internationella forskargrupper, visar att stamceller som transplanteras in i skadad eller hotad nervvävnad snabbt etablerar en sorts direktkanaler, så kallade gap-junctions, in i nervcellerna. I studien räddades nervcellerna från att dö endast då gap-junctions bildats. Försöken gjordes med stamceller från mus och människa i odlad hjärnvävnad samt flera musmodeller för mänskliga neurodegenerativa sjukdomar och akuta hjärnskador.

– Många olika molekyler kan överföras genom gap-junctions. Det innebär att en ny dörr för framtida behandlingsmöjligheter av nervcellskador har öppnats, både bildligt och bokstavligt, säger Eric Herlenius som har lett studien.

Utöver Karolinska Institutet deltog forskare från Sanford-Burnham Medical Research Institute och Harvard Medical School i USA samt Université Libre de Bruxelles, Belgien, i arbetet med studien.

Publikation: “Communication via gap junctions underlies early functional and beneficial interactions between grafted neural stem cells and the host”, Johan Jäderstad, Linda M. Jäderstad, Jianxue Li, Satyan Chintawar, Carmen Salto, Massimo Pandolfo, Vaclav Ourednik, Yang D. Teng, Richard L. Sidman, Ernest Arenas, Evan Y. Snyder & Eric Herlenius, PNAS Early Online Edition, 1 Feb 2010.

Förklaring bild: Stamceller kan ersätta eller rädda skadade hjärnceller. En ny mekanism för hur denna räddning skulle kunna ske är genom att fönster etableras direkt till celler med möjlighet att direkt överföra molekyler och återställa jämvikten i hotade hjärnceller. Bildrättigheterna tillhör Johan Jädersta & Eric Herlenius, Karolinska Institutet.

Docent Eric Herlenius