Tema

Socialt tv-tittande på väg att försvinna

Svenska folket ser allt mindre på tv tillsammans. – Vi blir mer och mer individualistiska också i våra val av tv-program, säger Jakob Bjur i en ny avhandling från Göteborgs universitet.

Jakob Bjur har i sitt avhandlingsarbete vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation undersökt just det så kallade sociala tittandet.

Förr var tv-tittandet en samlande social aktivitet. Hela familjen tittade på samma program på samma apparat, och när man kom till jobbet nästa dag kunde man vara ganska säker på att de flesta andra också hade sett på samma program. Så är det inte längre. Det som en gång enade är nu en källa till splittring. De flesta familjer har flera olika tv-apparater, och man sitter i olika rum och tittar på olika program – om man ens tittar på tv. Dessutom har kanalutbudet blivit så stort och varierat att det är få program som duger som gemensamt samtalsämne i lunchrummet på jobbet.

– 1999 stod det sociala tittandet, att vi tittar tillsammans, för 45 procent och 2008 var det nere på 37 procent. Vi blir mer och mer individualistiska också i våra tv-val, och jag är övertygad om att den utvecklingen kommer att fortsätta. Vi kan inte längre tala om TV som ett socialt kitt, en enande kraft, säger Jakob Bjur.

Det finns fortfarande program som lockar riktigt stora tittarskaror: Melodifestivalen och fotbollslandskamper, till exempel. Men tv -landskapet ser annorlunda ut än för bara något decennium sedan med fler aktörer, fler distributionsvägar, fler sätt att titta, i en allt hårdare konkurrens. Konkurrensen om tittarna har fått tv -bolagen att istället för att leta efter stora publikdragande program satsa på nischkanaler. TV 4, till exempel, startade med bara en kanal, idag har man ett 30-tal kanaler i hela Norden.

– Det finns fortfarande snackisar, påpekar Jakob Bjur. Men diskussionen finns på nätet istället, i specifika grupper, inte minst för tv-serier. Vi får samlas kring Anna Anka eller Ullared istället.

Den splittrade/nischade publiken är dessutom ekonomiskt attraktiv: Annonsörerna kan pricka in exakt rätt målgrupp för sina budskap. Det är lätt att hitta småbarnsföräldrarna, de byggintresserade eller de modeintresserade.

Avhandlingens titel: Transforming Audiences — Patterns of Individualization in Television Viewing

E-länk: http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/21544

Fakultetsopponentens namn: Professor Olof Findahl, Uppsala

Tid och plats för disputation: Fredagen den 15  januari 2010, kl. 13.15, Hörsal SA204,
JMG, Göteborg

Kontaktinformation
Avhandlingsförfattare: Jakob Bjur, tel 031-7010469(bost.), 031-786 1197(arb.), e-post:.jakob.bjur@jmg.gu.se

Socialt tv-tittande på väg att försvinna

 lästid ~ 2 min