Artikel från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet

12 november 2009

Vaccin mot klamydia inte långt borta

När en kvinna blir infekterad med klamydia är det inte de bästa vita blodkropparna som först kallas till platsen för att bekämpa infektionen. Det visar en avhandling från Sahlgrenska akademin. Upptäckten kan förhållandevis snabbt leda till ett vaccin mot klamydia.

– Nu när vi vet hur kroppen försvarar sig mot klamydiabakterien kan vi utveckla vaccin som optimerar detta försvar. Vi har en grundidé om hur vaccinet skulle kunna fungera, men vi har en del arbete kvar. Vi gissar att det tar några år innan vaccinet är verklighet, säger forskaren Ellen Marks som skrivit avhandlingen.

Kroppen försvarar sig mot infektioner genom en typ av vita blodkroppar som kallas T lymfocyter. När blodkropparna tar sig an bakterierna uppstår en inflammation som kan skada vävnader, och därför finns även andra liknande blodkroppar vars främsta uppgift är att mildra inflammationen och skydda vävnaderna.

Ellen Marks och hennes kollegor har som första forskargrupp upptäckt att det är de antiinflammatoriska krafterna som dominerar i de nedre delarna av kvinnans könsorgan, framför allt genom ett hormon som kallas IL-10, som kraftigt skyddar mot vävnadsskada.

– Följden blir att de T-lymfocyter som skulle kunna bekämpa klamydian inte koncentreras till vaginans nedre delar, och infektionen kan förhållandevis ostörd vandra uppåt mot livmodern och äggledarna, säger Ellen Marks.

Baserat på den nya kunskapen har forskarlaget redan en idé om hur det nya vaccinet skulle kunna fungera, och de har också testat sin idé på möss.

– En viktig fråga som återstår är hur vaccinet ska ges. Tidigare forskning har visat att injektioner inte fungerar, utan sannolikt måste vaccinet ges antingen som spray via näsan eller i form av en kräm som smörjs in i underlivet, säger Ellen Marks.

Forskningen är genomförd vid Sahlgrenska akademins strategiska forskningscentrum MIVAC (Mucosal Immunobiology and Vaccine Center). Forskarna vid centrumet utvecklar nya sätt att behandla sjukdomar som drabbar våra slemhinnor.

FAKTA KLAMYDIA
Antalet klamydiafall i Sverige har ökat sedan mitten av 1990-talet, främst bland ungdomar under 24 år. Förra året rapporterades över 40 000 nya fall till Smittskyddsinstitutet. Sjukdomen orsakas av bakterien Chlamydia trachomatis och smittar vid oskyddade sexuella kontakter. Många märker inte att de har sjukdomen, eftersom smittan ofta inte ger några symtom alls. Utan behandling med antibiotika kan infektionen bli långvarig och i värsta fall orsaka infertilitet.

Avhandling för medicine doktorsexamen vid Sahlgrenska akademin, institutionen för biomedicin, avdelningen för mikrobiologi och immunologi