Artikel från Göteborgs universitet

7 oktober 2009

Kommentar till årets nobelpris i kemi

Årets nobelpris i kemi tilldelas de tre forskarna Venkatraman Ramakrishnan, Thomas A. Steitz och Ada E. Yonath för deras studier av ribosomens struktur och funktion. “De har givit oss fascinerande inblickar i levande cellers inre”. Det säger biofysikern Örjan Hansson vid Göteborgs universitet.

I varje ögonblick pågår en febril aktivitet i våra celler. En av de mest fantastiska processerna är när informationen i våra gener översätts till proteinmolekyler, som avgör hur vi ser ut och fungerar. De ribosomer som pristagarna utforskat och som nu belönas med årets Nobelpris i kemi utgör centrum för den här processen.

–Dessa biologiska “nanopartiklar” fungerar som molekylmaskiner, som bygger upp nya proteiner från mindre beståndsdelar i ett exakt mönster baserat på den genetiska informationen i våra kromosomer, förklarar Örjan Hansson, universitetslektor i biofysik vid Institutionen för kemi, Göteborgs universitet.

Kemipristagarna har använt en speciell metod som kallas röntgendiffraktion för att ta reda på hur ribosomerna ser ut, ända ner på atomnivå.
–Tack vare det kan vi förstå hur ribosomerna fungerar och till och med utveckla antibiotika som blockerar ribosomernas funktion i sjukdomsalstrande bakterier, säger Örjan Hansson.

Örjan Hansson, Institutionen för kemi, Göteborgs universitet