Artikel från Göteborgs universitet

5 oktober 2009

Kommentar till 2009 års Nobelpris i medicin

Årets nobelpris i fysiologi eller medicin tilldelades idag forskarna Elizabeth H. Blackburn, Carol W. Greider och Jack W Szostak, alla från USA, för deras upptäckt av telomerer som skyddar kromosomernas ändar och av enzymet telomeras, som tillverkar telomerer.

Professor Per Sunnerhagen vid Institutionen för cell- och molekylärbiologi, Göteborgs universitet, har forskat på telomerer och är inte förvånad:

– Man har spekulerat i just dessa namn under lång tid, och att de nu får nobelpriset är mycket välförtjänt.

Blackburn, Greider och Szostaks upptäckt visar att telomerer förhindrar dels att kromosomernas material blandas med varandra, dels att kromosomerna bryts ned från ändarna.

Ämnet för årets pris visar på kopplingar mellan kromosomer, cellåldrande, stamceller och cancer, och forskningsrönen kommer enligt Per Sunnerhagen betyda mycket för den framtida stamcellsforskningen och för förståelsen av cancercellens förmåga att nybilda telomerer och på så sätt fortsätta att dela sig utan att åldras.

–Telomererna i våra celler är som längst när vi föds och blir successivt kortare efter hand som vi blir äldre, vilket visar på ett sammanhang mellan cellens åldrande och telomerer, säger Per Sunnerhagen.

För kommentarer till Nobelpriset och mer information:
Per Sunnerhagen, professor i molekylär biologi, Institutionen för cell- och molekylärbiologi, Göteborgs universitet
031-786 3830
0705/294180