Artikel från KTH – Kungliga Tekniska högskolan

1 september 2009

Hundens vagga och födelsedag utpekad

Tidigare studier på området har visat att östra Asien är den plats där vargen tämjdes till hund. Tydligare än så har det inte gått att vara. Nu har forskare vid KTH ytterligare lyckats ringa in människans bästa vän.

– För första gången i världshistorien går det att ge en detaljerad bild av hunden med födelseplats, tidpunkt och hur många vargar som tämjdes, säger Peter Savolainen, forskare i biologi vid KTH.

Tillsammans med svenska kollegor och en kinesisk forskargrupp har han kommit fram till en rad nya rön vad gäller hundens historia.

Dessa rön framkommer i en nypublicerad artikel i den vetenskapliga tidskriften Molecular Biology and Evolution, och gör gällande att hunden kom till för högst 16 000 år sedan, i Asien söder om Yangtze-floden i Kina.

Det är en betydligt tydligare tid och plats än vad som tidigare kunnat redovisas.

– Våra tidigare fynd från 2002 har inte varit helt accepterade, men med våra nya data blir nog acceptansen större. Bilden är mycket mer detaljerad, säger Peter Savolainen.

Tiden för hundens uppkomst överensstämmer bra med när befolkningen i den här delen av världen övergick från att vara jägare och samlare till jordbrukare, vilket var för 10 000 till 12 000 år sedan.

Enligt Peter Savolainen tyder forskningen på att hunden har ett enda geografiskt ursprung, men härstammar från ett stort antal djur. Minst flera hundratals tämjda vargar, förmodligen ännu fler.

– Med tanke på att det var så många vargar så tyder det på händelsen var en viktig och stor del i kulturen, säger Peter Savolainen.

Han tillägger att forskningsresultatet bjuder på fler spännande teorier. Som att ursprungshunden till skillnad från sina yngre släktingar i Europa, som användes som vall- och vakthundar, förmodligen slutade sitt liv i människornas mage.

Forskningsresultatet har erhållits genom genetisk analys av mitokondriellt DNA, insamlat från 1 500 hundar från hela världen.

För mer information, kontakta Peter Savolainen på savo@kth.se eller 08-55 378 335.