Artikel från Stockholms universitet
18 augusti 2009

Ny receptor reglerar sårläkning

Genom att studera bananflugor har forskare vid Wenner-Gren Institut, Stockholms universitet, beskrivit en ny mekanism som kan bidra med en molekylär bakgrund för utveckling av nya läkemedel för bättre och snabbare sårläkning. Artikeln har nyligen publicerats i Nature Cell Biology.

Huden utgör den första barriären mot skador och infektioner. Trauma, operation och kroniska sår är vanliga orsaker till sjukhusvård. Ett viktigt mål för medicinsk forskning är att förstå och skynda på sårläkningen.

Forskare använder embryon från bananflugan (Drosophila melanogaster) som ett enkelt modellsystem för att utforska sårläkning och för att upptäcka molekyler som påskyndar läkning av skadad hud.

Nature Cell Biology har i dagarna lagt ut en vetenskaplig artikel av doktoranden Shenqiu Wang och hans medarbetare vid Wenner-Gren Institut, Stockholms universitet, på sin webbplats. Det publicerade arbetet förlitar sig på omfattande genetisk screening i bananflugan, avancerad lasermikroskopi av levande embryon samt molekylärbiologiska metoder.

– Vi har hittat ett nytt protein som känner av skador i huden och aktiverar läkningsprocessen. Liknande molekyler finns i de flesta djurarter, inklusive människan, men deras funktion vid sårläkning har varit okänd. Dessa resultat klarlägger en ny mekanism inom cellbiologin och kan även bidra med en molekylär bakgrund för utveckling av nya läkemedel för bättre och snabbare sårläkning, säger Christos Samakovlis, professor i utvecklingsbiologi vid Wenner-Gren Institut, Stockholms universitet.

Artikeln ”The tyrosine kinase Stitcher activates Grainyhead and epidermal wound healing in Drosophila” finns tillgänglig på Nature Cell Biologys webbplats, http://www.nature.com/ncb/journal/vaop/ncurrent/index.html.

För ytterligare information:
Professor Christos Samakovlis, e-post christos@devbio.su.se, tfn 08-161564 eller mobil 070-3453352.

För bild: press@su.se eller tfn 08-16 40 90