Artikel från Göteborgs universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

2 juni 2008

Lidelsefull norsk kvinnlig kompositör

Camilla Hambro lyfter i sin avhandling fram den norska 1800-talskompositören Agathe Backer Grøndahl. Fram träder bilden av en kvinna som lidelsefullt älskade konsten och som fann sin största glädje i att komponera och skapa skön musik.

Avhandlingsförfattaren fokuserar på förhållandet mellan henne, kompositionerna och genus, konst och ”norskhet”. Till det mest spännande med avhandlingen är det nyfunna manuskriptet till studieverket Andante quasi allegretto för piano och orkester.

Agathe Backer Grøndahl (1857-1907) älskade konsten högt över allt och hennes längtan efter att behärska den var obeskrivlig. Hon förde en ständig kamp för att bli ”Konstnärinna” men framhävde sig för den skull inte över andra. Hon drömde om att se världen och hennes turnéresor till olika städer såväl i Norden som i Europa var betydligt mer omfattande än vad som hittills varit känt. Redan som 27-åring blev hon invald som medlem i Kungliga Svenska Musikaliska Akademien och fick medaljen Pro literis et artibus av kung Oscar II.

Trots arbete med elever och med tre söner i hemmet klarade hon av att fullfölja sin egen utveckling som pianist och komponist. Hon var bland de mest omtalade konstnärerna i dåtidens dags- och fackpress. Hon var högt respekterad även av manliga musiker som Ole Bull, Hans von Bülow, Franz Liszt och Edvard Grieg och till och med av storheter som George Bernard Shaw.

Med sin utpräglade kvinnliga framtoning och en publik som oftast bestod av flest kvinnor, kunde hon också provocera samtidens kritiker, bl.a. Wilhelm Peterson-Berger. Men hon fick till sist betala ett mycket högt pris för sin hektiska tillvaro med sjukdom och psykiska problem. Hon dog endast 59 år gammal.

Agathe Backer Grøndahl efterlämnade 250 sånger, 150 pianostycken, en kantat, körverk och två orkestersatser. I musikhistorieböckerna efter 1878 finns hon med fast på en undanskymd plats, vilket visar hur man behandlade kvinnliga kompositörer som man trots allt skriver om.

Avhandlingen analyserar också ”Mot Kveld” (opus 42 nr. 7), en ”schlager” som är förknippad med hennes namn och som spelades i hemmen långt efter hennes död. Agathe Backer Grøndahl var också flera gånger i Göteborg och fick strålande kritik, bl.a. i Göteborgs-Posten.

Agathe Backer Grøndahls samtliga kompositioner håller nu på att spelas in på ARENA Records med Camilla Hambro som konsulent.

Avhandlingens titel: Det ulmer under overflaten. Agathe Bakker Grøndahl (1857-1907). Genus, sjanger og norskhet.

Disputationen äger rum fredagen den 13 juni 2008 kl. 13.00

Plats: Vasa B, Vera Sandbergs Allé 8, Göteborg

Kontaktinformation
För ytterligare information kontakta Camilla Hambro, tel. +47 22 61 25 40 (hem) mobiltel +47 95215690,
e-post: camilla.hambro@musicology.gu.se

Kontaktperson: Barbro Ryder Liljegren
Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet
Tel. 031-786 48 65, e-post barbro.ryder@hum.gu.se

Senaste nytt

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera