Artikel från Göteborgs universitet
23 oktober 2007

Ledande brittisk forskare får Tage Erlanders gästprofessur

John McNamara, en av världens främsta forskare inom beteendevetenskaplig biologi, är årets innehavare av Tage Erlanders gästprofessur. Under sin tid i Sverige ska John McNamara samarbeta med forskningsgrupper inom ett nytt centrum för teoretisk biologi vid Göteborgs universitet samt vid Lunds respektive Stockholms universitet.

John McNamara leder Bristol Research Centre in Behavioural Biology där ekologer och veterinärer samarbetar med matematiker och datorvetare. Själv är han professor i biologi och matematik och hans forskning går ut på att utveckla matematiska modeller för att bättre förstå hur olika organismer har utvecklat sina specifika artbeteenden. Kunskaper som visar hur evolutionen fungerar och som kan användas för att förutsäga hur känslig en art är för miljöförändringar.

– Jag känner mig hedrad över utmärkelsen. Sverige är starkt inom mitt forskningsområde så det är toppen att få vara här under ett år. Jag kommer att arbeta närmare de forskningsprojekt som jag redan är involverad i men också kunna ta initiativ till nya projekt. Jag vill bland annat öka graden av tvärvetenskaplig forskning. Mitt personliga mål är att lära mig mer om fysiologi och integrera kunskapen med den beteendevetenskapliga ekologin, säger John McNamara.

För olika arter handlar evolutionen och förmågan att överleva och reproducera sig om hur de kan hushålla med energi idag och i framtiden. Tillsammans med svenska forskare studerar John McNamara denna förmåga hos fåglar och sälar under en årscykel. I sälstudierna ligger fokus på varför olika sälarter investerar olika mycket i sin avkomma genom att i några fall ge di bara i någon vecka till andra arter som ger di i över ett år. Flyttfåglar visar en stor variation i sina ruggnings- och flyttbeteenden och att förstå dessa olika mönster är målet för studierna på fåglar.

Installation: 23 oktober kl 15.00-16.30. Lokal: 10:an, Vasaparken, Göteborgs universitet
Även medier är välkomna att delta.

Kontaktpersoner:
John McNamara, john.mcnamara@bristol.ac.uk, tel 031-16 70 26
Karin Harding, inst för marin ekologi, Göteborgs Universitet, tel 031-786 26 24, mobil 073-817 27 51