Artikel från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet

10 oktober 2007

Ny metod revolutionerar biomedicinsk forskning

Forskare vid Sahlgrenska akademin har utvecklat en metod som kraftigt förbättrar förutsättningarna för biomedicinsk forskning. Metoden presenteras idag av den högt ansedda tidskriften Trends in Biotechnology.

Medicinska forskare som vill studera olika molekyler i celler har hittills varit tvungna att märka in dem med fluorescerande markörer. Även om denna metod fungerar ganska bra finns det flera viktiga beståndsdelar som inte kan studeras. Bland annat går det inte att se hur fett fördelas i cellen vid olika sjukdomar, något som krävs för att förstå till exempel hur immunförsvaret fungerar eller för att studera molekylära orsaker bakom hjärt-kärlsjukdom.
– Den teknik som vi varit med att utvärdera och utveckla öppnar en helt ny värld. Vi är pionjärer och befinner oss i början av något som vi uppfattar som stort och betydelsefullt, säger Håkan Nygren, professor i histologi vid Sahlgrenska akademin.

Den nya metoden är en utveckling av avbildande masspektrometri. Grundtekniken har använts av fysiker under mer än 50 år, men ansågs länge vara olämplig för biologiska prover.
– I tidigare försök slog teknikens jonkälla sönder cellerna. Det var som att försöka analysera en cigarett genom att titta på röken, säger Håkan Nygren.

De senaste åren har nya jonkällor som inte fragmenterar biologiska prover utvecklats. Forskarlaget vid Sahlgrenska akademin är bland de första i världen att använda tekniken och den har redan resulterat i en flod av nya forskningsresultat. Bland annat presenteras två nya avhandlingar inom några månader.
– Plötsligt kan vi utföra experiment och få resultat som man bara tidigare kunnat ana vara möjliga att uppnå. Bland annat kan vi nu mäta benbildning runt titanimplantat genom att påvisa mineralkomponenten i ben, säger Håkan Nygren.

Tidskrift: Trend in Biotechnology