Artikel från Luleå tekniska universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

18 september 2007

Varningssystem belönas med prestigefyllt pris

I dag, tisdagen den 18 september, tar Wolfgang Birk, forskarassistent vid Luleå tekniska universitet, emot det så kallade Henry Ford Technology Award i bilindustrins amerikanska Mecka, Detroit. Wolfgang Birk får priset för ett system (Driver Alert Control) som varnar trötta och distraherade bilförare i god tid innan tröttheten gör att de tappar kontrollen över sin bil med en avkörning eller – i värsta fall – en frontalkollision som följd.

I slutet av augusti offentliggjorde Volvo Personvagnar att man har för avsikt att installera ett nytt varningssystem i sin V70-modell och förmodligen även i andra modeller. Och i dag tisdag tar alltså mannen bakom systemet, Wolfgang Birk, emot Henry Ford Technology Award på plats i Detroit. Priset är – förutom äran och en statyett – på 5.000 dollar, drygt 32.000 kronor.

Innovationen är utvecklad i samarbete med Ford Motor Company och det rör sig om ett system som består av både ljud och ett textmeddelande som når en trött och/eller distraherad förare i god tid innan han eller hon nickar till eller somnar, vilket innebär att du får en möjlighet att fatta beslut om att exempelvis stanna till och sova en stund eller ta lite frisk luft.

Forskning kring den här typen av varningssystem har pågått länge och man har provat allt från sensorer på förarens kropp för att mäta kroppens reaktioner till kameror i bilen som registrerar ögonblinkningar och huvudets rörelser.

– Det system jag varit involverad i och som lett till att jag får det här priset, analyserar i stället själva förarbeteendet, som självklart påverkas om du börjar bli trött eller tappa koncentrationen av andra skäl. Systemet registrerar exempelvis var någonstans du befinner dig på vägen och hur pass “vinglig” färden börjar bli.

Två patentansökningar är inlämnade och kommer att godkännas inom kort, vilket gör det svårt för Wolfgang Birk att mer i detalj berätta hur systemet fungerar och är uppbyggt.

Klart är dock att systemet, som fått namnet DAC, Driver Alert Control, beräknas ha stor ekonomisk och säkerhetsmässig potential, så pass stor att Volvo Personvagnar som sagt redan offentliggjort sin avsikt att installera det i sin V70-modell.

Upplysningar: Universitetets pressansvariga Lena Edenbrink,
tel. 0920-49 16 22, 070-679 16 22 eller lena.edenbrink@ltu.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera