21 augusti 2007

Unga tävlar om resa till Arktis

Med hjälp av över trehundra kemilärare uppmanas gymnasieeleverna runt om i landet att tävla om en resa till Arktis. Polartrakterna har en oerhört stor betydelse för bland annat vår kunskap om klimatförändringarna. I dagarna har landets kemilärare fått information om tävlingen med en förhoppning om att de ska inspirera sina elever att delta. Gymnasieelever uppmanas att delta med ett projektarbete inriktat mot miljökemi som tema. Vinnarna får ett helt unikt pris.


I år är det 300 år sedan Sveriges främsta vetenskapsman, Carl von Linné, föddes. Det är också året då polarområdena får extra uppmärksamhet. Både Linné2007 och det Internationella polaråret (IPY) har som ett av sina främsta mål att öka ungdomars intresse för naturvetenskap. För att sporra intresset bjuder Polarforskningssekretariatet och Linné2007 tillsammans med Kemilärarnas Resurscentrum in Sveriges gymnasieelever att tävla med en beskrivning av sitt projektarbete.

– Den här tävlingen länkar samman Linné med polaråret på ett naturligt sätt, säger generalsekreterare Åse Berglund. Vi har samma mål att inspirera ungdomar till naturvetenskapliga studier och vi kommer att lämna stafettpinnen till dem när Linnéåret är slut.

Vinsterna i tävlingen är helt unika: två förstapristagare får delta i en etappresa med isbrytaren Oden. Oden är ett förnämligt forskningsfartyg och nästa års polarexpedition är inriktat på atmosfärskemi. Två vinnande gymnasieelever får följa med ombord på isbrytaren under en deletapp mot polarområdena sommaren 2008. Som andrapris inbjuds tre elever till en heldag i Stockholm för att möta miljö- och polarforskare.

– Framtida generationer kommer att vara beroende av hur vi hanterar vår miljö och påverkar vårt klimat. Våra ungdomar kommer att få överta ansvar från oss att leda denna utveckling. Arktis är i detta sammanhang ett nyckelområde, säger Anders Karlqvist, Polarforskningssekretariatets chef.

Priset innebär en möjlighet att få närkontakt med den forskning som bedrivs i polarområdena, både som en personlig upplevelse och som ett ambassadörsskap för att intressera unga människor för de här frågorna.

Vad beträffar möjliga frågeställningar för projektarbetet är det en sak för varje skola, lärare och elev. Exempel på vad ett projekt kan handla om är:
• Hur forskar man om molnbildning
• Vilka tidiga förändringar i polartrakterna kan vi se, som har med den globala uppvärmningen att göra
• Djur- och växtliv i Arktis
• Polarnattens betydelse för ozonhålet
• Miljögifter i Arktis

Priset delas ut på Ishotellet i Jukkasjärvi den 15 december 2007 i samband med Linnéårets avslutning. Handledande kemilärare och vinnande elever inbjuds att delta i festligheterna. Senast den 15 november ska tävlingsbidragen vara inskickade. En jury bestående av gymnasielärare, forskare och representanter för de tre arrangerande organisationerna bedömer bidragen.
Läs mer om bedömningskriterierna för tävlingen på www.krc.su.se
Tävlingen presenteras också på www.linne2007.se/ungdom och www.polar.se

Kontaktinformation
Om tävlingen och projektarbetesbeskrivningen: Universitetetslektor Vivi-Ann Långvik, Kemilärarnas Resurscentrum, tel 08-16 37 02

Om priset och Internationella polaråret: Informationssekreterare Eva Grönlund, Polarforskningssekretariatet, tel 08-673 97 30

Om Linné2007: Generalsekreterare Åse Berglund, tel 08-673 95 15

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera