Artikel från Karolinska Institutet

13 juli 2007

Kromosomklister lagar trasigt DNA

När en DNA-sträng går sönder i någon av kroppens celler dröjer det normalt inte länge innan den är lagad igen. Nu har forskare vid Karolinska Institutet upptäckt en ny mekanism som hjälper till att förklara hur cellen genomför reparationsarbetet. Resultaten presenteras i tidskriften Science.

De nya resultaten handlar om ett fenomen som kallas cohesion, som innebär att två kopior av en kromosom i cellkärnan hålls tätt samman av ett proteinkomplex med namnet cohesin. Cohesion fyller en viktig funktion under celldelningen då de nyligen kopierade kromosomerna, systerkromatiderna, måste sitta ihop fram tills det rätta separationsögonblicket. Om kromatiderna faller isär för tidigt finns det risk att dottercellerna får fel antal kromosomer, något som ofta observeras i tumörceller.

Camilla Sjögren och hennes forskargrupp har nu visat att cellen använder samma mekanism även för att reparera skadade systerkromatider. Deras resultat visar att DNA-skada kan reaktivera cohesin, vilket går tvärtemot den gängse uppfattningen att cohesion endast uppstår under den DNA-kopiering som sker innan celldelningen.

Forskare har länge fascinerats av hur kromosomerna kopieras och separeras innan celldelningen, så att exakt hälften av den kopierade arvsmassan hamnar i varsin dottercell. En annan stor forskningsfråga är hur celler reparerar skadat DNA och därmed förebygger exempelvis cancer.

– Vi har visat att kromosomsegregering och DNA-reparation sköts av delvis samma cellmaskineri. Fynden ger ny förståelse för cellens grundläggande mekanismer och kan även vara värdefulla för cancerforskningen, säger Camilla Sjögren.

“Post-replicative formation of cohesion is required for repair and induced by a single DNA break”. Lena Ström, Charlotte Karlsson, Hanna Betts Lindroos, Sara Wedahl, Yuki Katou,
Katsuhiko Shirahige, Camilla Sjögren.
Science, 13 juli 2007