Tema

Naturhistoriska riksmuseet ”Uppdrag: KLIMAT”belönad

Naturhistoriska riksmuseets utställning, ”Uppdrag: KLIMAT” belönas med en silverutmärkelse i 2007 års MUSE Awards. Pristagarna utses av en kommitté utsedd av den Amerikanska museiföreningen.

”Uppdrag: KLIMAT” vann silver i kategorin Extended Experience för det interaktiva Klimatkortet, som är kopplat till utställningen.

Det förlänger upplevelsen av utställningen genom att på ett smart sätt locka besökarna att återvända till utställningens webbplats. Priserna delas ut till museum runt om i världen för framstående prestationer inom museimedia.

– Målet var att utveckla ett system för att engagera utställningens besökare även efter de har lämnat museet. Vi överträffade förväntningarna och lyckades få hela 60 procent av dem som använde klimatkortet i utställningen att efteråt koppla upp sig till sin personliga klimat-hemsida via Klimatkortet.

Det säger Claes Enger, utställningschef på Naturhistoriska riksmuseet och projektledare för utställningen ”Uppdrag: KLIMAT.”

Den interaktiva lösningen som ligger bakom Klimatkortet har utvecklats av Rick Pedolsky på Crossroads i Stockholm.

MUSE Awards delades i år ut för 18:e gången. Totalt kom knappt 200 tävlingsbidrag in från museer runt om i Nordamerika, Europa, Australien och Asien, i elva kategorier.

Juryns motivering: ”Att bygga en webbplats för att förlänga upplevelsen av en utställning är inte alltid tillräckligt. Besökarna måste också aktivt välja att besöka webbplatsen.

”Uppdrag: KLIMAT:s” klimatkort lockar besökare till webbplatsen på ett smart sätt: Genom att till ett lågt pris köpa en multimedie-cd, som innehåller delar av utställningen, kan besökarna ladda kortet med den information som de är intresserade av genom en streckkod på cd-förpackningen.

När besökarna sedan tittar på cd:n hemma, via en Internetuppkopplad dator, får de tillgång till en personligt anpassad webbplats, från cd:ns startsida. Cd:n är, förutom en källa till kunskap och fortsatt utforskande, en öppning till webbplatsen och dess kontinuerligt uppdaterade innehåll.

”Uppdrag: KLIMAT” erbjuder en kreativ och innovativ lösning för att locka besökare och få dem att interagera med den utvidgade utställningsupplevelsen.”

Genom klimatkortet kan besökarna ta med sig delar av utställningen hem. Med kortet kan besökarna ladda ner information från olika stationer i utställningen och därefter kan de koppla upp sig på sin egen klimat-webbplats på sin dator. Klimatkortet säljs på museet i butiken.

Fakta om Uppdrag: KLIMAT
Sveriges största utställning någonsin om klimat, 27 stationer på 600 kvadratmeter. Utställningen pågår till 2009. ”Uppdrag: KLIMAT” har producerats av Naturhistoriska riksmuseet i samarbete med Stockholms universitet, Naturvårdsverket, SMHI och Världsnaturfonden WWF.

Kontaktinformation
Bilder och övrigt pressmaterial finns att hämta på: www.nrm.se/pressrum.

Naturhistoriska riksmuseet ”Uppdrag: KLIMAT”belönad

 lästid ~ 2 min