Artikel från KTH – Kungliga Tekniska högskolan

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

17 april 2007

50 000 tonåringar tävlar i teknik

Kan man nå finalen i en tekniktävling genom att pumpa upp ballonger? Ja, om man är 15 år, bygger pumpen själv och deltar i Teknikåttan, de tekniska universitetens frågetävling för årskurs åtta. I år har tävlingen lockat nästan 50 000 elever och på torsdag, 19 april, möts sex klasser från Stockholmsregionen för att göra upp om en plats i riksfinalen.

Förutom att klassernas 3-mannalag på plats på KTH ska lösa ett antal teknikproblem, ska hela klassen förbereda en konstruktionsuppgift på hemmaplan innan tävlingsdagen. I år gäller det att bygga en luftpump med vars hjälp tre ballonger ska pumpas upp till en bestämd storlek. Själva pumpmekanismen måste vara en egen konstruktion och pumpen ska drivas för hand med en vev. Viktigast är att ha tillverkat en så effektiv pump som möjligt men klasserna tävlar också om ett speciellt pris för mest innovativa design.

– Frågorna som de löser på plats kräver framförallt kunskaper i teknik och de naturvetenskapliga ämnena. Klassuppgiften handlar minst lika mycket om samarbetsförmåga och kreativitet. Man blir lika överraskad varje år av elevernas påhittighet och finurliga lösningar både vad gäller konstruktion och design, säger Lina Holmgren, projektledare för Teknikåttan på KTH.

På tävlingsdagen demonstrerar klasserna sina modeller, som ska rymmas inom maximalt 80 cm x 80 cm x 100 cm. Poäng ges för funktion, konstruktionsritning och för hur många ballonger som kan pumpas upp på tre minuter.

De sex skolor som möts i regionfinalen är de bästa av de 212 klasser som ursprungligen deltog från Stockholmsområdet. Skolorna är: Engelbrektsskolan 8a1, Fribergaskolan 8A2, Fribergaskolan 8B1, Hässelby Villastadsskola 8:6, Myrsjöskolan 8E2 och Vällingbyskolan 8a. Vinnaren i regionfinalen tar en plats i riksfinalen i Linköping 24 maj.

En av de huvudsakliga ambitionerna med Teknikåttan är att väcka ungdomars intresse för naturvetenskap och teknik och visa på alternativa vägar till kunskap. Genom att relatera till vardagsnära ting och genom att anlägga nya perspektiv på naturvetenskapliga fenomen vill man locka eleverna att ge kloka svar på kluriga problem. Målet är att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga och stärka deras självförtroende.

Tid: torsdag 19 april, kl. 9.30-15.30
Plats: sal E1, F1 och F2, Lindstedtsvägen 3, 22 resp. 26, KTH Campus Valhallvägen, Stockholm.

Kontaktinformation
Kontakt
Lina Holmgren, 08-790 6564, linaho@kth.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera