Artikel från Göteborgs universitet

7 mars 2007

Prestigefyllt pris till Kristian Kristiansen vid Göteborgs universitet

Professorn i arkeologi och bronsåldersexperten Kristian Kristiansen vid Göteborgs universitet har tilldelats det internationella priset Society for American Archaeology’s Book Award 2007. Som arkeolog och forskare är detta den finaste utmärkelse man kan få.

Priset gäller boken The Rise of Bronze Age Society. Travels, Transmissions, and Transformations (Cambridge University Press) som han skrivit tillsammans med Thomas Larsson, professor i arkeologi vid Umeå universitet. Det är första gången någonsin som priset går till svenska forskare och endast ett fåtal europeiska forskare har tidigare fått priset.

Kristiansen och Larsson är två av de ledande experterna inom europeisk bronsåldersarkeologi. I boken ar författarna återskapat den förflyttning och omvandling av kunskap som skedde mellan Östeuropa, Medelhavsområdet och Europa. Med hjälp av arkeologiska fynd och historiska källor visar de hur bronsåldermänniskornas religiösa, politiska och sociala föreställningar upprätthölls genom långväga kontakter och allianser mellan lokala eliter. Ett exempel på dessa långväga kontakter är Tanums hällristningar där man kan finna färdvagnar som härstammar från Främre Orienten.

The Society for American Archaeology är världens största arkeologiska förening och har funnits i över sjuttio år. Priset som består av ett prestigefyllt diplom delas ut i samband med föreningens årsmöte som äger rum den 28 april 2007 i Austin, Texas.

Mer information: kontakta professor Kristian Kristiansen, tel 031-786 46 13,