Artikel från KTH – Kungliga Tekniska högskolan

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

1 mars 2007

Vattenpendla billigt med miljövänlig enmansfarkost

I dag finns ingen motsvarighet till cykeln och mopeden till sjöss. Men nu kommer Kaimaranen – en miljövänlig enmansfarkost som är lätt att använda och extremt bränslesnål. Sträckan Nacka strand – Waxholm tur och retur klarar den på en liter etanol.

Den tre meter långa Kaimaranen är resultatet av ett samarbete mellan studenter på KTH och Konstfack, med målet att skapa en miljövänlig vattenburen farkost för kortare sträckor inomskärs.

Den tänkta användaren är en pendlare med kort vattenväg mellan bostad och arbete. Farkosten har konstruerats så att den ger en torr och bekväm resa i de flesta väder i farter som motsvarar en färd med cykel eller moped på land.

Det mest anmärkningsvärda med Kaimaranen är den extremt låga bränsleförbrukningen på 0,1 liter per nautisk mil, vilket ungefär motsvarar sträckan Nacka Strand – Waxholm tur och retur på 1 liter.

Den låga bränsleförbrukningen är möjlig tack vare en konstruktion med bärplan, som kan liknas vid flygplansvingar placerade under skrovet. Vid hög fart lyfter de skrovet helt ur vattnet, vilket minskar den våta ytan och vågbildningsmotståndet och gör effektbehovet så lågt.

Kaimaranen har konstruerats av studenter på KTHs inriktningar Marina system och Lättkonstruktioner och Konstfacks Industridesign. Konceptet kommer att presenteras på Båtmässan i Älvsjö första veckan i mars. En prototyp kommer att vara klar senast i maj i år.

– En givande samverkan mellan teknik och design har resulterat i den här användarvänliga och extremt bränslesnåla enmansfarkosten, som i motsats till vanliga småbåtar har utformats för en mycket väl definierad användning, säger Carl Hagman, en av KTH-studenterna i projektet.

Alternativen i dag
Den vanligaste sortens mindre motorbåtar är den öppna fritids- och arbetsbåten, exempelvis styrpulpetbåtar eller roddbåtar med aktersnurra. Designen hos dessa båtar styrs av höga krav på mångsidighet och flexibilitet. De ska kunna medföra allt från en till fyra, fem passagerare, stabiliteten ska vara god oavsett hur passagerarna sitter eller står, och det ska även finnas kapacitet för en del last och möjlighet till andra aktiviteter såsom rekreation. Denna flexibilitet och mångsidighet är bra i många avseenden men medför samtidigt att båttypen i nästan alla sammanhang drivs långt från sitt optimum med avseende på prestanda och energiförbrukning. Andra mer specialiserade mindre farkoster är racerbåtar och vattenskotrar. Jämfört med landbaserade farkoster kan de tre nämnda båttyperna liknas vid personbilen, racerbilen och motorcykeln.

Huvuddata
Längd: 3 meter
Bredd: 0,7 meter (2,3 med bärplan)
Motor: Yamaha 4 hk fyrtakts
Bränsle: Etanol
Vikt: 70 kg
Marschfart: 15 knop
Bränsleförbrukning: 0,1 liter/NM

Kontaktinformation
Kontaktpersoner
Carl Hagman, 0709-758101, chagman@kth.se
Johan Hedberg, 0733-524981, johan.hedberg@konstfack.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera