Artikel från Mälardalens universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

5 februari 2007

Samtal viktigt i ledningsarbetet i skolans värld

Hur produceras, formas och omformas skolledningen genom samtal och interaktion? Anita Nordzell, Mälardalens högskola, har i sin forskning sökt svaret på detta genom att studera skolledares mötessamtal och genom intervjuer med skolledare.

Syftet med Anitas forskning är bland annat att visa hur det går till när skolledning skapas i samtal, vilka identiteter som produceras, samt vilka metoder som skolledarna använder för att bygga upp sina begrepp och kategorier. Detta kategoriseringsarbete har stor betydelse för interaktionen. Samtal kan beskrivas som en viktig del av och i ledningsarbetet. Skolledning blir här något som också görs gemensamt, i skolledningsmöten.

Anita är doktorand vid Linköpings universitet inom forskarskolan Vuxnas Lärande, ett samarbetsprojekt mellan Linköpings Universitet, Mälardalens Högskola och Göteborgs Universitet. Hon är anställd på institutionen för samhälls- och beteendevetenskap på Mälardalens högskola.

Disputationen med avhandlingen “Samtalat skolledarskap. Kategoriserings- och identitetsarbete i interaktion” äger rum fredagen den 9 februari, klockan 13.15 i sal Filharmoni, hus Verktyget, Mälardalens högskola i Eskilstuna.

Kontaktinformation
Anita Nordzell
Telefon: 016-155136
E-post: anita.nordzell@mdh.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera