Artikel från Handelshögskolan i Stockholm

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

30 januari 2007

Varannan student vid Handelshögskolan vill starta eget

Över hälften av Handelshögskolans i Stockholm (HHS) studenter är intresserade av att starta eget företag någon gång under sin karriär. 11 procent säger att de absolut kommer att bli egna företagare, en siffra som ökat markant bland studenterna de senaste sju åren. Detta enligt årets ”Imagebarometer” som undersöker HHS-studenters attityd till arbetslivet och framtida arbetsgivare.

Många studenter vid Handelshögskolan värderar flexibla arbetstider och en flexibel arbetsplats högt, samtidigt tycker de flesta att det är viktigt med en fast anställning. När det gäller intresset för olika branscher finns det stora skillnader mellan kvinnliga och manliga studenters val. Den mest populära branschen bland samtliga studenter, framför allt bland manliga studenter, är uppdragsverksamhet/ konsultverksamhet. Den näst populäraste branschen bland kvinnliga studenter är mediebranschen, medan manliga studenter intresserar sig för finansbranschen.

Nytt för i år är att intresset för Trainee program och Talent Management program undersökts. Resultaten visar att dessa program är eftertraktade som första jobb direkt efter examen, framför allt bland kvinnor. Detta kan vara värt att ta fasta på för företag som önskar rekrytera fler kvinnor och önskar bidra till ökat kvinnligt ledarskap på sikt.

De tio mest populära arbetsgivarna hos studenter vid HHS är i följande ordning: McKinsey & Company, The Boston Consulting Group, Goldman Sachs, Statsförvaltningen, FN, H&M, Bain & Company, Morgan Stanley, IKEA och Procter & Gamble. McKinsey & Company har innehaft förstaplatsen sedan 1999 och har dessutom ökat i popularitet de senaste åren. De tre populäraste arbetsgivarna är alla aktiva i Handelshögskolans Partnerprogram, vilket visar vikten av att engagera sig i HHS för att attrahera studenter från civilekonomprogrammet.

Handelshögskolans Imagebarometer är en undersökning som genomförts årligen sedan 1990. Professor Richard Wahlund vid Handelshögskolan i Stockholm har tagit fram undersökningsmetoden och genomför undersökningen på uppdrag av Handelshögskolans Corporate and Donor Relations.

Vid publicering av information som rör Imagebarometern ska Handelshögskolans Corporate and Donor Relations anges som källa.

Kontaktinformation
Richard Wahlund
Professor, Familjen Bonniers professur i företagsekonomi med inriktning på media
Handelshögskolan i Stockholm
Telefon: 070-653 56 87
E-post: richard.wahlund@hhs.se

Marie Rundqvist
Project Manager, Corporate and Donor Relations
Handelshögskolan i Stockholm
Telefon: 08-736 90 92
E-post: marie.rundqvist@hhs.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera