A journey from marketplace to marketspace
I drygt tio år har Tim Foster studerat Internet med fokus på internationell marknadsföring. Han konstaterar bland annat att Internet från att ha varit ett sätt för näringslivet att sprida information om sig själva och sin verksamhet, sakta men säkert har blivit ett av de viktigaste sätten att kommunicera direkt med köparna.- Lär sig bara företag och organisationer att använda sina hemsidor på ett bättre sätt skulle ännu större värden kunna skapas, säger Tim Foster.
1994 anställdes Tim Foster som doktorand vid dåvarande Högskolan i Luleå. Och det var också ungefär då som expansionen av Internet tog fart på allvar, något som bland annat en rad företag och organisationer världen över var snabba att utnyttja.
Den 19 december disputerar Tim Foster med avhandlingen Industrial marketing communication – A (r)evolutionary journey from marketplace to marketspace. I avhandlingen konstateras bland annat att Internet mer eller mindre revolutionerat företagens syn på detta med information. På tio år har Internet blivit betydligt mer än ”bara” ett nytt media, nämligen ett minst sagt mångfacetterat verktyg som används på betydligt många fler sätt än enbart som informationskanal.
I dag fungerar Internet som en väg att skapa mervärde för de företag som vet att använda sina hemsidor, både de som är öppna för alla och de intranät som finns hos snart sagt alla större företag, organisationer och myndigheter.
– En viktig strategisk fråga för alla företag med egna hemsidor är ”vad är vi utan vår hemsida”? Om svaret är ”ungefär samma företag som utan”, då finns det lite eller inget värde alls med just den hemsidan, säger Tim Foster.
– Men om svaret i stället är ”till vår konkurrensmässiga nackdel”, då har företaget skapat ett verkligt ”cyber-värde”.
Tim Foster kommer från East Lansing i amerikanska Michigan och studerade vid Michigan State University. 1989 flyttade han till Sverige för att medverka i ett projekt för Utvecklingsfonden i Norrbotten. Han började arbeta som gästföreläsare vid Institutionen för industriell ekonomi och marknadsföring i april 1992 och anställdes som doktorand 1994. I samband med sin licentiatexamen 1998 fick han en adjunktstjänst och började undervisa på heltid. Vid sidan av sin lärargärning har han ägnat sina ”lediga stunder” åt att färdigställa sin doktorsavhandling.
Upplysningar: Tim Foster, tel. 0920-49 14 84, tim.foster@ltu.se eller universitetets pressansvariga Lena Edenbrink, tel. 0920-49 16 22, 070-679 16 22, lena.edenbrink@ltu.se