Artikel från Stockholms universitet

18 december 2006

Juridicumforskare tilldelad särskild forskartjänst

Mauro Zamboni har tilldelats en forskartjänst inom rättsvetenskap, speciellt rättsteori, utlyst av Kungl. Vetenskapsakademien med stöd från Torsten och Ragnar Söderbergs Stiftelser.

Syftet är att främja högklassig forskning inom området rättsvetenskap genom att inrätta en tjänst för en högt begåvad forskare. Tjänsten är garanterad i fem år, med möjlighet att arbeta vid utländskt lärosäte 1-2 år.

Mauro Zamboni är verksam som forskare och lärare vid Juridiska institutionen. 2004 disputerade han på avhandlingen “The Policy of Law. A Legal-Theoretical Framework”.
– Det projekt jag nu arbetar med heter “From Economic Values to Law: A Legal Policy Model for the Transnational Business Law-making Processes” och handlar om att skapa en rättsteoretisk modell för att förklara rättsskapande processer genom vilka man skapar “transnational business law”. Detta är en fantastisk chans för mig att fokusera 100% på forskningen och jag kommer troligtvis att arbeta i England och USA under två år, säger han.
.