Tema

Sjunkande läsförståelse väcker oro hos läsforskare

Flera undersökningar visar att läsutvecklingen hos svenska skolbarn har försämrats sedan 1970-talet. Den 8 december presenterar några läsforskare resultaten av sin forskning och diskuterar lösningar. Varför har en del barn svårt att läsa, och vad kan vi göra åt det?

I boken Den hemliga koden – aktuell forskning om läsning som är först ut i Vetenskapsrådets nya serie pocketerad populärvetenskap, tas läsforskning upp ur olika vetenskapsperspektiv. Varför har en del barn svårt att läsa? Sitter det i generna eller är det miljön i hemmet eller i skolan som påverkar? Vad säger forskarna och vad kan vi göra åt det?

Deltar gör bl a:

• Lena Fischer, chef för avdelningen för utbildningsfrågor på Skolverket

• Juha Kere, professor i molekylär genetik vid Karolinska Institutet

• Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet och huvudsekreterare för Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté

• Mats Myrberg, professor i specialpedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm

•Elisabet Nihlfors, doktor i pedagogik och biträdande huvudsekreterare vid Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté

• Monica Reichenberg, docent vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet

• Ulrika Wolff, universitetslektor vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet

Kontaktinformation
Tid: Fredag 8 december, kl 8.30-11.30

Plats: Citykonferensen Ingenjörshuset på Malmskillnadsgatan 46, Stockholm

Anmälan görs till Sofia Wallstén, sofia.wallsten@vr.se.

Mer information om seminariet: Sofia Wallstén, informationsansvarig utbildningsvetenskap
sofia.wallsten@vr.se, 08-546 44 319

Om pressfrågor: Annakarin Svenningsson, pressansvarig
anna.karin.svenningsson@vr.se, 08-546 44 219

Sjunkande läsförståelse väcker oro hos läsforskare

 lästid ~ 1 min