Artikel från Lunds universitet

23 november 2006

Inbjudan:Donation skapar centrumbildningsom ska utveckla ny energibesparande teknik

På LTH, Lunds Tekniska Högskola, startar nu en ny centrumbildning, CEMEC – Centre of Electro Magnetic Energy Conversion). Den ska arbeta med ny teknik och nya material för tillverkning av elektromagnetiska komponenter. Man hoppas på sikt finna nya metoder att bidra till minskade utsläpp och en hållbar utveckling.

Bättre och billigare elmotorer i allt från DVD-spelare till bilar och tåg ingår i framtidsplanerna. Likaså att åstadkomma mer energieffektiv kraftelektronik och mer energi- och utrymmessnåla tillverkningsmetoder.
Centrumbildningen möjliggörs genom en donation av Björn Savén, grundare och vd till Industri Kapital, ett europeiskt “private equity-bolag” med nordiska rötter. LTHs rektor Gunilla Jönson har förmedlat kontakten mellan Björn Savén och LTH-forskarna, som också har en del medel från Vinnova.

På måndag 27 november kl 13-15 i Fakultetsklubben i LTHs Kårhus presenteras planerna närmare av rektor Gunilla Jönson, forskarna Mats Alaküla och Tord Cedell samt donator Björn Savén. Även andra industrirepresentanter deltar och svarar på frågor.

Mats.Nygren@kansli.lth.se