Artikel från Lunds universitet

17 november 2006

Lundaforskare leder EU-projekt om stroke

Stroke är en av de stora folksjukdomarna, med 700 000 nya fall inom EU och 30 000 nya fall i Sverige varje år. Därför satsar EU nu 2.5 miljoner euro, drygt 23 miljoner kr, på ett projekt om möjligheten att behandla stroke med stamceller. Projektet, som officiellt startar vid nyår, leds av en forskargrupp vid Lunds universitet.

De flesta strokepatienter blir bättre av sig själva, men kvarstående men är ändå vanliga. Följderna av stroke orsakar både lidande för patienterna och kostnader för samhället, som i båda fallen väntas öka i takt med att befolkningen blir äldre. Idag finns ingen riktigt effektiv behandling av stroke.
Det nya EU-projektet StemStroke syftar till att få igång nya nervceller efter en stroke, antingen genom att nya stamceller transplanteras in i hjärnan eller att hjärnan själv förmås att nybilda celler. Även i en vuxen hjärna kan nämligen nya nervceller bildas, vilket visats i djurförsök bl a i Lund. Sådan nyproduktion av celler sker inte bara hos unga individer, utan lika mycket hos äldre.
Kanske bidrar denna nybildning till de förbättringar man kan se hos patienter efter en stroke. Men hur kan den i så fall stimuleras för att bli så effektiv som möjligt? Var kan det löna sig att transplantera stamceller, och vilken typ av stamceller har den bästa förmågan att överleva och fungera som önskat? Hur kan man i djurförsök med bildtekniker och beteendetest undersöka resultatet av transplantationer respektive stimulering av hjärnans egna återhämtning?
StemStroke har som deltagare forskargrupper från Lund, Cambridge, Max-Planck-institutet i Köln, det europeiska molekylärbiologiska laboratoriet EMBL, Cardiffs universitet samt företaget NeuroNova i Stockholm. Projektet leds från Lund av docent Zaal Kokaia, vars forskargrupp tillsammans med Olle Lindvalls forskargrupp har fått 600 000 euro (ca 5.5 miljoner kr) dvs nästan en fjärdedel av det totala anslaget.

Mer information Zaal Kokaia, 046-2220276 eller 0705365917, Zaal.Kokaia@med.lu.se