Smarta kompositmaterial – vinst för både plånbok och funktion
Att materialet i bil- och flygplanskarosser har ändrats under årens lopp har förmodligen ingen undgått och förändringarna har sina orsaker. För bil- och flygindustrin har det varit viktigt att kunna bygga lätta och starka produkter av kompositmaterial, bland annat eftersom de minskar bränsleförbrukning och belastning och dessutom har längre livslängd än tyngre alternativ. Att utvecklingen går vidare också när det gäller brandsäkra och självläkande material är det däremot förmodligen få som tänker på när de sätter sig i bilen eller i ett flygplan.
Att de material som exempelvis bilar och flygplan byggs av har blivit lättare och starkare är reflektioner som säkert en och annan motorintresserad lagt märke till, men att utvecklingen går vidare också när det gäller att förbättra bland annat säkerheten utan att det ska kosta konsumenterna mer, är det nog betydligt färre som tänker på.
– För att kompositer ska kunna användas inom dagens krävande användningsområden måste de vara av hög kvalitet, men också relativt billiga. För att uppnå båda dessa kriterier eftersträvas billiga tillverkningsprocesser med hög noggrannhet och kontroll, samtidigt som det är viktigt att undgå defekter som påverkar materialegenskaperna, säger Markus Nordlund som den 15 november disputerar med doktorsavhandlingen Permeability modelling and particle deposition mechanisms related to advanced composites manufacturing.
I avhandlingen behandlar Markus Nordlund två områden inom tillverkningen av kompositmaterial – ökad kontroll av injiceringsprocessen samt materialkvaliteten. Det sistnämnda handlar om att studera tillverkningen av kompositmaterial som exempelvis är brandsäkra, elektriskt ledande och självläkande. Dessa typer av kompositer är speciellt intressanta eftersom man integrerar andra funktioner i materialet, funktioner som måste vara jämnt utbredda för att materialet ska fungera tillfredsställande.
Resultatet av studierna har ökat förståelsen för tillverkningen av dessa avancerade funktionella kompositmaterial, men också introducerat användandet av detaljerade flödesmätningar inom kompositforskningen.
Kontaktinformation
Upplysningar: Markus Nordlund, tel. 0920-49 24 24, markus.nordlund@ltu.se eller universitetets pressansvariga Lena Edenbrink, tel. 0920-49 16 22, 070-679 16 22, lena.edenbrink@ltu.se