Artikel från Karolinska Institutet

10 oktober 2006

Psykologprogram med ny profil startar

En ny psykologutbildning med tydlig profil mot medicin och biologi startar hösten 2007 vid Karolinska Institutet (KI). 40 studenter per år kommer att tas in på det nya programmet, som blir det första i Sverige där psykologer utexamineras från en medicinsk fakultet.

Utbildningen kommer därmed att ha en delvis ny inriktning jämfört med andra psykologprogram. En stor del av undervisningen kommer att ges av kliniskt verksamma lärare och forskare och alla praktikplatser kommer att finnas inom hälso- och sjukvården. Redan idag finns ett nära samarbete med Stockholms läns landsting då många lärare och forskare samtidigt arbetar kliniskt och landstinget är en av landets största arbetsplatser för psykologer.

– Den psykologiska vetenskapen har utvecklats i rask takt, speciellt i gränsområdet till biologi och medicin. Nya forskningsrön om hjärnan har revolutionerat psykologin och skapat nya förutsättningar för att kunna förstå oss själva. Det kommer det nya psykologprogrammet att ta fasta på, säger professor Arne Öhman, initiativtagare till utbildningen.

KI är landets största centrum för forskning och utbildning inom hälso- och sjukvårdsområdet. Den nya utbildningen kompletterar det rika utbudet av övriga vårdutbildningar vid KI och möjligheterna till tvärvetenskapliga kontakter under studietiden är mycket goda.

Arbetsmarknaden ser ljus ut för de psykologer som väljer en framtid inom hälso- och sjukvårdssektorn, enligt Högskoleverket och Statistiska centralbyrån, som gjort prognoser fram till år 2020. Studenter med psykologexamen från KI kommer att vara synnerligen väl rustade för att möta den framtida arbetsmarknadens behov.

Mer detaljerad information till blivande studenter kommer att presenteras våren 2007.

För frågor, kontakta (gäller enbart journalister):

Professor Arne Öhman
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Tel: 08-5248 2456