Artikel från Stockholms universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

3 oktober 2006

”Medias politiska vinkling påverkar röstningsmönster”

Politisk orientering hos media påverkar röstningsmönster tydligt. Det visar en kartläggning som forskaren Ethan Kaplan vid Stockholms universitet har gjort tillsammans med Stefano DellaVigna, Assistant Professor of Economics, vid University of California, Berkeley. Studien presenteras i den vetenskapliga tidskriften Quarterly Journal of Economics.

Forskarna har analyserat introduktionen av den amerikanska kanalen Fox News i 9256 amerikanska städer i 28 stater och hur väljarnas röstande ändrades i president- och senatsval.

– Benägenheten att rösta republikanskt i presidentvalet ökade mellan år 1996 och 2000 när hushållen fick tillgång till nyhetskanalen Fox News. Vi uppskattar att Fox News övertygade mellan tre och åtta procent av sina tittare eller mellan 11 och 28 procent, beroende på hur man mäter Fox publik, säger Ethan Kaplan forskare vid Institutet för internationell ekonomi (IIES).

Resultaten indikerar att det inte enbart handlade om att enskilda politiker vann röstningsfördelar utan om en bred, ideologisk påverkan som inte var knuten till att vissa personer exponerats i större eller mindre utsträckning.

– Eftersom kabelföretagen har ett utbud som bestäms på lokal nivå, så har Fox News enbart introducerats i vissa städer. Det har gett oss möjlighet att jämföra röstningsbeteendet i geografiskt närliggande städer, med socioekonomiskt snarlika förhållanden, där vissa erbjudit Fox News och andra inte, säger Ethan Kaplan.

Rupert Murdoch introducerade år 1996 kanalen Fox News Channel för att konkurrera med CNN. Liksom CNN erbjöds kanalen bara via kabel och i begränsad utsträckning via satellit. Genom aggressiv marknadsföring kom allt fler kabelföretag att lägga till Fox Channel i sitt utbud. Den geografiska expansionen följdes av motsvarande ökning i publikandel.

– Trots att Fox News endast var tillgängligt i 19,5 procent av av de amerikanska städerna och sågs av 17,3 procent av befolkningen, varav 37,5 procent redan var republikaner, så lyckades ändå Fox News övertyga 200 000 väljare att rösta republikanskt i valet 2000. Det är sannolikt att det kan ha haft en avgörande effekt i den mycket jämna valutgången detta år, säger Ethan Kaplan.

Artikel: ” The Fox News Effect: Media Bias and Voting” publiceras i Quarterly Journal of Economics 122:3, 2007

Kontaktinformation
För ytterligare information
Ethan Kaplan, forskare vid Institutet för internationell ekonomi (IIES), tfn 08-16 25 27 , e-post ethan.kaplan@iies.su.se

För bild på Ethan Kaplan
Annika Andreasson, tfn 08-16 29 24, epost: annika.andreasson@iies.su.se

Senaste nytt

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera