Tema

Handelshögskolans MBA lockar många internationella studenter

Handelshögskolans i Stockholm (HHS) ettåriga MBA-program har startat. Klassen består i år av 34 studenter från 17 olika nationer, däribland Sverige, Lettland, USA, Argentina och Ryssland. Även utbildningsmässigt har de en brokig bakgrund: hälften har tidigare studerat ekonomi, en tredjedel har teknisk bakgrund och övriga har studerat biologi, fysik, humaniora, sociologi och drama.

Studenterna på SSE MBA är mellan 25 och 46 år och har i genomsnitt varit ute i arbetslivet i sex och ett halvt år. Redan andra veckan på utbildningen kommer MBA-klassen att åka till Åhus och Vin & Sprit, för att få en introduktion till den första av två så kallade ”Live Master Cases” som klassen kommer att jobba med under året. Upplägget med ”skarpa” projekt från näringslivet där studenterna följer och medverkar i företagens strategiarbete är unikt för SSE MBA. Det första projektet kommer alltså innebära att de får jobba med ett av världens starkaste varumärken, Absolut Vodka.

Flera av de studenter som skrivs in detta år har fått generösa stipendier från stora svenska stiftelser. Stipendierna täcker delar av utbildningsavgiften.

– Vi är väldigt tacksamma för de bidrag i form av stipendier som kommer från Torsten och Ragnar Söderbergs Stiftelser, Hans Stahle Stiftelse och Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, säger Örjan Sölvell, Dean för SSE MBA. Stipendierna är nya för i år och jag tar det som ett tecken för MBA-programmets framgång.

Kontaktinformation
Örjan Sölvell, Dean SSE MBA
Tel: 08-736 9503
E-post: orjan.solvell@hhs.se

Handelshögskolans MBA lockar många internationella studenter

 lästid ~ 1 min