Artikel från Uppsala universitet

14 juli 2006

Forskare fann 400 000 år gammalt DNA

Forskare från Spanien, Tyskland och Sverige har tillsammans lyckats få fram DNA som är nära en halv miljon år gammalt. Studien har letts av Anders Götherström, forskare vid Uppsala universitet, och resultaten publiceras denna vecka på Biology Letters webbplats.

– Vanligtvis brukar det vara svårt att få fram DNA som är äldre än 100 000 år, och de flesta arbeten på fossilt DNA fokuserar på material som högst är några tiotusentals år gammalt, säger Anders Götherström.

I den här studien har forskare arbetat med björntänder från en grotta i nordöstra Spanien (Atapuerca) vilka är daterade till drygt 400 000 år gamla. Fyndplatsen är bland annat känd för den stora mängd tidiga hominider som hittats där. Hominiderna kallas H. Heidelbergensis och är släktingar till människan.

Forskarteamet har tillämpat en metod där de arbetat med mycket små DNA-fragment. I ett hårt nedbrutet material är det just de små korta DNA-fragmenten man förväntar sig hitta. Resultaten bekräftar en evolutionär utvecklingslinje i de europeiska grottbjörnarna (U. deningeri till U. speleaus).

– Med dessa resultat har vi flyttat tillbaka gränsen avsevärt för hur gammalt DNA som man kan arbeta med, och gjort ett stort antal utdöda djur tillgängliga för DNA-analys, säger Anders Götherström.

För mer information, kontakta Anders Götherström, tel: 0480-25132, 073-9927864, e-post: anders.gotherstrom@ebc.uu.se.