Tema

Bärbara idéer utan stygn

Till tonerna av barockmusik och många skratt försöker textilstudenter i Vadstena sig på barockdans. Syftet är egentligen inte att bli bra på barockdans utan att hitta inspiration till de kostymer de ska skapa. Studenterna läser sommarkursen Kostymdesign för scen, 5 poäng men syr inte ett enda stygn på tre veckor.

Under de intensiva veckor då studenter bor och studerar kostymdesign i Vadstena blir de överrösta med inspiration från operans värld. De har, förutom att dansa, fått möta konstnärer, lyssna till operasångare, lärt sig att läsa noter och analysera texter. Allt med syftet att tänka nytt och hitta idéer till kostymer.
– Poängen är att få en inblick i allt som hör till en opera. Vi jobbar mycket med musiken och hur den bär fram karaktären i operan, förklarar Ingeborg Ugland, textilstudent från Oslo.

Studiebesök gav mersmak
Det är nu andra gången Ingeborg Ugland befinner sig i Vadstena för att studera kostymdesign.
– För två år sedan var jag på studiebesök på Textilhögskolan i Borås. Där träffade jag Ulla Bodin, som håller i kursen, och blev väldigt intresserad. Den sommaren läste jag nybörjarkursen och nu är jag här för fortsättningskursen, berättar Ingeborg Ugland.
– Jag gillar verkligen att jobba med musik och dans, det får en att tänka på ett annat sätt än vad man vanligtvis gör, menar hon.

Barockdanserna finns väl nedtecknade. Frågan är om någon kan tyda turerna? I alla fall hade kostymdesignstudenterna svårt för det.

Att inspirationen var nära märktes när en av studenterna var tvungen att avbryta barockdansen för att springa till skissblocket.
– Studenterna får verkligen gå in i barockepoken och känna av hur det var. Med besöken från bland annat operasångare, sminköser och repetitörer så blir många av studenterna operafrälsta! Ingen går härifrån missnöjd, menar Ulla Bodin, kursledare och vetenskaplig ledare vid Institutionen Textilhögskolan, Högskolan i Borås.

Vadstena – rätt val
Anledningen till att en kostymdesignkurs som lockar deltagare från hela Sverige, och bevisligen en från Norge, hamnade i lilla Vadstena är ingen slump. Här finns Vadstena-Akademien som från början var en skola för unga sångare. Varje sommar sedan 1964 iscensätter Vadstena-Akademien helt nyskrivna operor men även äldre, okända verk. Kursen ges av Linköpings universitet men initierades av Ulla Bodin. Hon har själv skapat kostymer till flera operaföreställningar i Vadstena.
– Jag kände att kostymdesign hade kommit i skymundan i Sverige. Jag reagerade på att det inte fanns en enda kostymdesignkurs i Sverige, vilket det finns i de flesta andra europeiska länderna. Därför tog jag initiativet att starta en kurs och den går nu för åttonde året i rad.

Kursen finns både som en nybörjar- och fortsättningskurs. Från början var den till för designstuderande men har förändrats år efter år och nu finns personer med flera olika bakgrunder med på kursen.
– I år deltar bland annat bild- och formlärare, lärare i textil och studenter från olika textilutbildningar, berättar Ulla Bodin.

Inte ett stygn så långt ögat kan nå
Kursen ska resultera i ett uppträdande för allmänheten där operasångare bär studenternas egendesignade kostymer. Men kostymerna är engångsplagg som sitter ihop med hjälp av lim eller häftklamrar.
– Det viktiga är inte en färdig kostym, de flesta här kan redan mönsterkonstruktion och sömnad. Det viktiga är att hitta ett uttryck och känsla för en kostym, påpekar Ulla Bodin.

Någon som verkligen är fokuserad på kostymernas uttryck är Linda Worbin som är doktorand vid Textilhögskolan i Borås.
– I min forskning tittar jag på föränderlig textil. Jag tyckte det kändes spännande att sätta in det i ett annat sammanhang, förklarar hon.
– Kläder har ju i vanliga fall en statisk mönsterbild, jag tyckte det skulle vara spännande att applicera föränderlig textil på kläder. I opera ändras ju hela tiden sången men kläderna är statiska. Jag vill prova att använda material som förstärker känslor i föreställningen. Det kan tillexempel vara textilier som andrar färg vid olika slags ljus och temperatur.

– Som doktorand läser jag mycket teoretiska kurser därför är det kul att nu läsa en mer praktiskt kurs. Det är viktigt för mig att kunna experimentera så här. Jag har fått många tankar och idéer som jag kommer att ta med mig tillbaka till vardagen, säger Linda Worbin.

Från teknik till fria tankar
Även Lena Berglin har fått nya tankar genom kursen i kostymdesign.
– Jag jobbar mycket med extrema klädesplagg i min forskning. Därför är det en bra erfarenhet att få arbeta med andra kläder. I vanliga fall arbetar jag väldigt tekniskt med tillexempel inbyggd EKG-mätning i tröjor. Nu får jag arbeta lite friare, vilket kan leda till friare tankar i min forskning, säger Lena Berglin.
– Det var väldigt intressant att få möta operasångarna. Jag har fått tankar om att göra en kostym där det syns hur mycket operasångarna arbetar med sin andning. Jag har även jobbat med ärmarna, tillexempel ärmar med olika färger på under och översida som syns i operasångarnas rörelser. Jag har helt enkelt fokuserat på de ställen på operasångarna som rör sig mest, avslutar Lena Berglin.

Text: Anna Liljenby

Kontaktinformation
Ulla Bodin
Tfn: 033-435 41 55
Mobil: 0706-22 41 66
E-post: ulla.bodin@hb.se

Bärbara idéer utan stygn

 lästid ~ 4 min
Modal Data vr-modal.php: WP_REST_Response Object ( [links:protected] => Array ( ) [matched_route:protected] => [matched_handler:protected] => [data] => Array ( [0] => Array ( [vrm_title] => Psst... missa inga nyheter om forskning [vrm_content] => Med nyhetsbrev från forskning.se tre gånger i veckan missar du inga nyheter om forskning från Sveriges universitet och högskolor. Välkommen att prenumerera du också! [vrm_button_title] => Jag vill prenumerera [vrm_button_url] => https://www.forskning.se/nyhetsbrev/ ) ) [headers] => Array ( ) [status] => 200 ) Data is available, render the app here