Artikel från Högskolan i Borås

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

2 juni 2006

Moderätt på kundens begäran

Först kom färgbranschen med colour-on-demand, sedan tryckeribranschen med print-on-demand. Nu har turen kommit till modebranschen. Frågan är, är man redo för knit-on-demand? Tisdagen den 30 maj presenterades den första testbutiken i Gällstad. Butiken ingår i ett KK-finansierat forskningsprojekt som Textilhögskolan vid Högskolan i Borås genomför tillsammans med Ivanhoe, Gällstad Ylle och Total Logistik.

Knit-on-demand handlar om att sticka plagg direkt på plats på kundens begäran. Egentligen kom tekniken, en maskin som stickar utan sömmar, redan för tio år sedan.
– Fast tekniken har utnyttjats på fel sätt. Man har fastnat i gamla banor och använt den i traditionell tillverkning. Det gäller att tänka nytt, säger Joel Peterson, doktorand på Textilhögskolan.
– Allt tyder på att vi håller på att lämna gårdagens massproduktion och massmarknad och är på väg in i en skräddarsydd och kunddriven produktion baserad på relationsmarknadsföring, konstaterar Dag Ericsson, professor i logistik vid Högskolan i Borås. Han tror starkt på innovativa produkter som exempelvis egendesignade stickade plagg som snart går att köpa i den första testbutiken i Gällstad. Meningen är att kunden redan i butiken ska kunna designa sitt eget stickade plagg och få det tillverkat direkt på plats. I anslutning till butiken kommer en komplett produktionsanläggning att finnas på plats som uppfyller kundens förväntan på ungefär trettio minuter.
– Kunden kan till och med få sin egendesignade etikett på plagget, avslöjar Jonas Larsson, doktorand på Textilhögskolan som tror att marknaden nu är redo för ett mer flexibelt produktionssätt.

Framtidens utmaningar
Jan Carlsson, lärare i modelogistik på Textilhögskolan, berättar att dagens textil- och modevärld står inför stora utmaningar i framtiden.
– Om vi ska behålla tekoindustrin i Europa så måste vi dels utveckla nya produkter och tekniker, använda textil i nya sammanhang, men också gå från massproduktion till mer skräddarsydd tillverkning med korta ledtider dvs. den tid det tar att producerat en produkt innan den kommer ut till försäljning, konstaterar han. I forskningsprojektet “Knit-on-demand” kommer forskare både från Textilhögskolan och Institutionen Ingenjörshögskolan att ta fram en produktionsmetod som uppfyller kundens krav.
– Så att kunden verkligen får sin egen touch på designen och är nöjd när det stickade plagget är klart. En stor utmaning ligger i att utveckla en teknik som gör detta möjligt, säger Joel Peterson.

Den ultimata logistiken
Forskarna kommer också att titta på den totala kostnadsbilden, produktionsplanering, hur man utnyttjar metodik och utrustning men också granska logistiken. En del kallar Knit-on-demand för den ultimata logistiken. På en och samma yta finns både butik och tillverkning – transportkostnader minimaliseras liksom miljöpåverkan och lagerkostnader. Två professorer i logistik är involverade i projektet, liksom företaget Total Logistik.
– Om vi ser utvecklingen i trappsteg, så är detta ett hopp där vi vill vara med, hoppas Johan Wikander, VD på Total Logistik.
– Om vi räknar att 20 procent av en produkt utgörs av moms, tillverkningskostnaden står för 20 procent, så siktar vi på att se vad vi kan göra på av de övriga 60 procenten. Vad är värdet för kunden? Vad är kunden beredd att betala för att kunna designa och få sin produkt tillverkad direkt på plats, säger Jan Carlsson.
Snabbare tillverkning
– Den här testbutiken kommer troligtvis att vända sig till det mest extraordinära kundsegmentet, men helt klart är att kortare ledtider är ett måste för modeindustrin, säger Joel Peterson och använder det spanska företaget Zara som exempel.
– Hälften av deras tillverkning sker i Europa där man har en närhet till kunden. Den extra kostnad som de får i och med en dyrare tillverkning kompenseras med att de tar bort de längre ledtiderna och slipper rea ut varor för att bli av med dem som många andra företag måste göra. Det största användningsområdet för oss är en snabbare tillverkning. En nyckelfaktor är att kunna kombinera trikåteknik med logistik fördelar. Om drygt ett år beräknas den första testbutiken i Gällstad vara klar för att ta emot de första kunderna. Förutom att kunden ska kunna designa sitt eget stickade plagg så ska butiken också fungera som ett laboratorium för unga designers och företag. De ska på ett enkelt sätt kunna tillverka en produktidé i liten skala. Forskningsprojektet löper under tre år. Då får vi se om kundens behov har tillfredsställt och om kunderna är mer nöjda här än i en vanlig butik.

Kontaktinformation
Joel Peterson, Textilhögskolan
Tfn: 033-4354171
E-post: joel.peterson@hb.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera