Artikel från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet

31 maj 2006

Skadliga antikroppar hos patienter med förstorade hjärtan

Patienter med förstorade hjärtan kan ha antikroppar som skadar hjärtats celler. Antikropparna gör att hjärtcellerna drar sig samman snabbare. Det visar en avhandling från Sahlgrenska akademin.

Bland yngre patienter beror ofta hjärtsvikt på att hjärtat är förstorat. Tillståndet kan orsakas av genetiska faktorer, olika virussjukdomar eller alkoholism men i vissa fall finns det ingen uppenbar anledning till att hjärtat vuxit och blivit större än normalt. Tillståndet kallas då idiopatisk dilaterad kardiomyopati.

Varje år diagnostiseras över 250 svenskar med förstorat hjärta utan att läkarna kan peka på vad tillståndet beror på. Ungefär var tredje av dessa patienter har antikroppar i blodet som inte finns hos friska människor.
– Det finns ett fel i immunförsvaret hos de här patienterna som gör att kroppen producerar antikroppar som angriper hjärtats celler, säger Lisa Buvall.

Studien visar att antikropparna stimulerar samma mottagare i cellen som i vanliga fall aktiveras av adrenalin. Då drar sig hjärtcellen samman kraftigare och snabbare. Hjärtat reagerar likadant på adrenalin men då klarar cellen att stänga av mottagaren när det finns risk för överstimulering. Den skyddsmekanismen fungerar inte när cellen istället retas av de farliga antikropparna.
– Antikropparna kan ta död på cellen och då blir vävnaden inflammerad. När hjärtat blir skadat och försvagat svarar det med att växa och blir då förstorat, säger Lisa Buvall.

Enligt avhandlingen kan antikropparna alltså vara en av orsakerna till att hjärtat blivit förstorat. Just nu studeras flera olika behandlingsmetoder som kan motverka antikropparna.
– En möjlighet skulle kunna vara att ge patienterna samma typ av immunreglerande läkemedel som idag ges mot reumatism, säger Lisa Buvall.

En annan framtida behandling skulle kunna vara att rena blodet med en metod som liknar dialys.
Blodet får då passera ett filter som tar bort de skadliga antikropparna. Det kommer att dröja flera år innan patienter med idiopatisk dilaterad kardiomyopati kan ta del av dessa behandlingar.

Avhandling för medicine doktorsexamen vid Sahlgrenska akademin, institutionen för medicin, avdelningen för metabolisk och kardiovaskulär forskning.
Avhandlingens titel: Pathophysiological importance of β1-adrenergic receptor antibodies in the development of cardiomyopathy and heart failure: Clinically and experimentally