Artikel från Handelshögskolan i Stockholm

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

26 maj 2006

Inför VM 2006: Workshop om fotbollens ekonomi och psykologi

En workshop med rubriken “Fotbollens ekonomi och psykologi” anordnas av Mannheims universitet i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm (HHS) den 2-3 juni. Workshopen betraktar fenomen och myter kring fotbollen med ett vetenskapligt synsätt.

Workshopen behandlar bland annat fenomen som händer på fotbollsplanen. Dit hör till exempel lagens och tränarnas strategiska beteenden, domarens opartiskhet, straffläggningsstrategier samt studier som rör stundande fotbolls-VM. Peter Ayton från City University London diskuterar till exempel fenomenet “heta fötter”, som handlar om att en spelare som gjort mål sägs ha högre sannolikhet att göra mål i nästa match. Ayton visar empiriskt att detta fenomen är rent felaktigt.

Även företeelser utanför planen behandlas. Dit hör till exempel analyser av experter, systematiska vinst- och förlustmöjligheter vid vadslagning, arbetsmarknaden för fotbollspelare, tränarens effekt samt prognoser. En annan fråga som behandlas är hur börsen reagerar på utfall i fotbollsmatcher. Patric Andersson från Handelshögskolan i Stockholm kommer exempelvis att tala om noggrannheten och trovärdigheten i experters och icke-experters prognoser av matchresultat i fotbolls-VM.

Föredragen och diskussionerna börjar på fredagen den 2 juni cirka kl. 11.00 och slutar lördagen den 3 juni kl. 15.00. Evenemanget äger rum i Mannheim i Tyskland. Deltagaravgiften varierar från 10 Euro för studenter till 80 Euro för sena anmälningar. Mer information om workshopen finns på www.sfb504.uni-mannheim.de/EconPsyFootball06

Journalister är välkomna att delta i workshopen “Fotbollens ekonomi och psykologi”. Kontakta Carsten Schmidt för ackreditering via e-post: cschmidt@sfb504.uni-mannheim.de

Kontaktinformation
För mer information, kontakta:

Dr. Patric Andersson
Tel: 08-736 95 76

Dr. Carsten Schmidt
Tel: +49 (0) 621/181 3447, Fax +49 (0) 621/181 3451

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera