Artikel från Lunds universitet

24 april 2006

Nervceller – ännu duktigare än man trott

Hjärnans nervceller har en tidigare okänd förmåga att påverka immunsystemet och bromsa inflammationer i hjärnan. Det visar forskare vid Lunds universitet i en artikel i tidskriften Nature Medicine. Detta internationellt banbrytande rön öppnar nya möjligheter till framtida behandling av sjukdomar som MS, Alzheimers och Parkinsons.

Att nervcellerna i hjärnan och ryggmärgen styr grundläggande funktioner som rörelse, inlärning och minne är ju allmänt känt. Men nu visar forskarna att hjärnans nervceller också kan hjälpa till att slå tillbaka en begynnande inflammation.
– Man har inte tidigare vetat att nervceller kan påverka immunsystemet. Våra fynd visar att de också har en sådan roll, och en viktig sådan. Nervcellerna är inte bara passiva bifigurer, utan aktiva aktörer i samband med inflammationer i hjärnan, säger docent Shohreh Issazadeh-Navikas i Lund.
Det lundaforskarna visat är att nervceller kan skicka ut signaler till skadliga T-celler (en sorts vita blodkroppar som deltar i immunförsvaret) i hjärnan. Signalerna får dessa celler att ändra funktion, så att att de omvandlas från farliga till godartade T-celler som motverkar inflammation och nervcellsdöd.
T-celler av en skadlig, sjukdomsframkallande typ kan finnas i hjärnan av flera skäl, t ex på grund av virusinfektioner, fysiska skador eller autoimmuna reaktioner. MS (multipel skleros) är en sådan autoimmun sjukdom där immunförsvaret gett sig på den egna kroppens hjärnvävnad och orsakat en inflammation. Inflammationer anses numera också vara delaktiga vid uppkomsten av Alzheimers och Parkinsons sjukdomar.
Idén till forskningsarbetet kom från observationer som Shohreh Issazadeh-Navikas tidigare gjort vid Karolinska Institutet och Harvard. Där fann hon i laboratorieförsök att nervceller verkade kunna utsöndra vissa immunologiska proteiner som kunde bekämpa inflammationer i hjärnan.
– Det tydde ju på att nervceller faktiskt kunde påverka immunsystemet. Detta var en ny tanke och hade i princip inte studerats förut, eftersom alla utgått från att det inte var möjligt!
I Lund, dit hon kom 1998, har Shohreh Issazadeh-Navikas etablerat en ny forskargrupp för att studera detta outforskade område. Den artikel som nu publiceras i Nature Medicine är gjord av hennes forskargrupp samman med dr Bryndis Birnir, också hon verksam vid Lunds universitet. Enligt Shohreh Issazadeh-Navikas bidrar deras resultat till ny kunskap om hur kronisk inflammation i hjärnan regleras, och nya möjligheter för framtida behandlingar av inflammationssjukdomar i nervsystemet.

Shohreh Issazadeh-Navikas nås på tel 046-222 33 38 eller 070-652 39 52, e-post Shohreh.Issazadeh@med.lu.se. Artikeln i Nature Medicine finns på www.nature.com/nm/index.html, klicka Advance online publication.