Artikel från Stockholms universitet

27 mars 2006

Varför finns fågelsjukan? Kan katter dö av den? Är det sant att man inte har någon känsel i hjärtat?

Så kan det låta torsdagen den 30 mars när Stockholms universitet arrangerar levande frågelåda för vetgiriga sjätteklassare. Syftet är att uppmuntra elevernas nyfikenhet för naturvetenskap. Över 1 000 skolelever är med och ställer frågor om allt mellan himmel och jord till forskare inom det naturvetenskapliga området. Genom direkta möten med forskarna får sjätteklassarna svar på sina funderingar. Eleverna får också inblick i vad till exempel en fysiker och en biolog gör.

– Det är nu sjätte gången som vi håller Levande frågelådan vid Stockholms universitet. Intresset har vuxit sig rekordstort med 2 500 intresseanmälningar, säger informatör Malin Stenberg de Serves.

Tid:
Torsdag den 30 mars kl 10-11

Plats:
Aula Magna, Frescati