Artikel från Högskolan i Borås

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

9 september 2005

Made in USA

Vad ligger bakom orden “Made in” och är det en konkurrensfaktor på en global marknad?Dessa frågor vill Centrum för Textilforskning, CTF, och Institutionen Textilhögskolan på Högskolan i Borås lyfta fram i ett antal seminarier/workshops under hösten. Först ut den 19 september är temat “Made in USA”.

Även om det aktuella avtalet mellan EU och Kina kommer att begränsa den ökande textilimporten från Kina, så har frågan om slopandet av textilkvota fått europeisk och svensk textilindustri att reagera. CTF och Textilhögskolan ger ett antal seminarier för branschfolk och forskare för att reflektera över vad “Made in” står för. Först ut blir USA och därefter följer Made in Italy, Made in Spain och Made in Sweden. Den första workshopen kommer i huvudsak att ägnas åt en fallstudie av det amerikanska företaget American Apparel.

Under eftermiddagen kommer det också att diskuteras kring ämnet bortom design och design av välfärd. Seminariet avslutas med en paneldebatt/workshop som leds av högskolans professor Simonetta Carbonaro.

Seminariet genomförs på engelska.

Kontaktinformation
Datum: 19 september
Tid: 9:30 – 15:30
Plats: Högskolan i Borås, Biblioteksbyggnaden, Sandgärdet (Allégatan/Järnvägsgatan)

För mer information kontakta Agneta Nordlund Andersson CTF, Textilhögskolan
Tfn: 033 435 4164

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera