Artikel från Polarforskningssekretariatet

6 juli 2005

Polarexpeditionen Beringia 2005 har startat

Idag tisdag vid lunchtid avgick isbrytaren Oden från Rivöfjorden utanför Göteborg. Det var startskottet på sommarens svenska polarexpedition Beringia 2005, som samlar 119 svenska och internationella forskare i 27 forskningsprojekt och organiseras av Polarforskningssekretariatet. Expeditionen pågår på ett flertal platser i Arktis under resten av sommaren och isbrytaren Oden väntas inte tillbaka till Sverige förrän en bit in i oktober.

Expeditionens forskningsprogram är i huvudsak inriktat på tundrans ekologi i Beringiaområdet och på marin forskning över Ishavet. Beringia 2005 ska genomföras i tre etapper med isbrytaren Oden som huvudsaklig forskningsplattform samt med landbaserade forskargrupper i Ryssland och Alaska. Forskarna kommer att kunna följa upp och komplettera det arbete som genomfördes under sekretariatets två tidigare stora tundraexpeditioner; 1994 längs den eurasiska ishavskusten och 1999 till arktiska Kanada.

Ombord på isbrytaren Oden finns under första etappen forskare inom områden som miljökemi, oceanografi och fåglars navigation, fem konstnärer som ansökt om deltagande och ska genomföra egna projekt samt en journalist. Färden går över Atlanten, söder om Grönland, genom Nordvästpassagen i Kanadas nordliga farvatten och bort till USA:s norra utpost, Alaska.

I Alaska byts delar av de ombordvarande ut och nya kommer till för att påbörja forskningsprojekt inom bl.a. biologisk mångfald, sötvattensekologi och klimatförändringar. Forskarna kommer då att arbeta både från Oden och i landområden i Ryssland och Alaska. Till ryska Anadyr och Kamtjatka samt till Alaska kommer även forskare att flygas in från Sverige för att samla in prover och data, bl.a. för att studera växtekologi, flyttfåglars navigation och deras smittspridning.

Efter arbete i Berings sund går Oden vidare tvärs över Norra Ishavet, delvis i sällskap med den amerikanska isbrytaren Healy, via Svalbard till Skandinavien. Då handlar forskningen ombord på Oden mest om miljökemi och oceanografi, medan man på Healy bl.a. ska ta sedimentprover från Ishavets botten för att kunna studera historiska klimatförändringar.

Läs mer om polarexpeditionen Beringia 2005 på webbplatsen www.polar.se/beringia2005. Där kommer också rapporter och bilder att publiceras under expeditionen. För specifik information om Oden och Healys gemensamma etapp, se webbplatsen www.odu.edu/sci/oceanography/hotrax/

Ytterligare information ges av informationssekreterare Sofia Rickberg på e-post sofia.rickberg@polar.se, eller telefon 08-673 97 25, 070-344 92 65.